Ruszyła strategiczna dla Polski Wschodniej budowa trasy Via Carpatia

Artur Soboń
2019-08-26

W Modliborzycach oficjalnie rozpoczęto budowę 18-km odcinka drogi ekspresowej S19 między Kraśnikiem a Janowem Lubelskim. Budowa całej drogi S19 z północy na południe Polski wzdłuż wschodniej granicy jest priorytetem rządu premiera Mateusza Morawickiego.

Ruszyła strategiczna dla Polski Wschodniej budowa trasy Via Carpatia

Odcinek S19 pomiędzy Kraśnikiem a Janowem Lubelskim ma kosztować 390 milionów złotych. Umowa z wykonawcą została podpisana już w 2017 roku, ale jako że jest to inwestycja realizowana w formule „projektuj i buduj”, pierwsze kilkanaście miesięcy trwały prace projektowe. Nowa trasa ma być gotowa wiosną 2021 roku.

18-kilometrowy fragment Via Carpatii, którego budowę właśnie rozpoczęto, jest częścią większego projektu finansowanego z funduszy unijnych na lata 2014-2020. Chodzi o budowę blisko 33 km odcinka S19 między Kraśnikiem a Lasami Janowskimi, którego wartość całkowita wynosi ponad 992 mln zł. Dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) wyniesie ponad połowę tej kwoty – około 483 mln zł. Cała nowo budowana S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem ma mieć 130 km.

Pomysł utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana przez polski rząd w 2006 r., pod patronatem śp. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, co zaowocowało podpisaniem przez Litwę, Polskę, Słowację i Węgry tzw. Deklaracji Łańcuckiej. Część budowanych obecnie odcinków współfinansowana jest z obecnej puli funduszy unijnych dla Polski. Dzięki naszej determinacji nowo powstające odcinki S19 zostaną wsparte ze środków europejskich w przyszłej perspektywie unijnej.

Kluczowe w działaniach rządu Mateusza Morawieckiego było ujęcie szlaku Via Carpatii w projekcie rozporządzenia ustanawiającego Instrument "Łącząc Europę" (CEF) na lata 2021-2027, które określa przebieg najważniejszych korytarzy transportowych w UE. Tego nasi poprzednicy nie zrobili. Choć negocjacje wciąż trwają, to już teraz możemy powiedzieć, że ogromnie zwiększa to nasze szanse na pieniądze unijne na poszczególne elementy inwestycji. Pracujemy jednak dalej, aby cały szlak otrzymał status bazowej sieci TEN-T w ramach rozpoczętego procesu rewizji sieci TEN-T.

Via Carpatia może być też realizowana w ramach Strategii Karpackiej, nad którą prace zainicjował polski rząd. Strategia Karpacka będzie dokumentem, który pozwoli na ściślejszą współpracę państw regionu Karpat w różnych obszarach. Docelowo ma stać się unijną strategią makroregionalną, co oznacza, że powstanie po uzgodnieniach pomiędzy Komisją Europejską, a zainteresowanymi państwami.

W Polsce szlak Via Carpatia ma przebiegać przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie, po śladzie drogi ekspresowej S61, DK 8 i S19, a jego długość to około 680 km. Przewidywane zakończeniu budowy w Polsce Via Carpartia w kategorii drogi ekspresowej przewidziane jest na 2025 rok. Cała Via Carpatia w Polsce ma zostać zrealizowana w standardzie drogi dwujezdniowej.

Via Carpatia to trasa biegnąca na osi północ-południe między Morzem Bałtyckim, Morzem Egejskim i Morzem Czarnym, wpisująca się w proces zwiększania spójności gospodarczej i terytorialnej Unii Europejskiej oraz przyczyniająca się do rozwoju społeczno-gospodarczego regionu Centralnej i Wschodniej Europy.

Uwaga, ta strona używa COOKIES.

Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące COOKIES w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.

Zamknij