fbpx
piątek, 1 grudnia, 2023
Strona głównaInwestycje10 lat Nowego Jedwabnego Szlaku. III Szczyt Pasa i Szlaku w Pekinie

10 lat Nowego Jedwabnego Szlaku. III Szczyt Pasa i Szlaku w Pekinie

Światowi przywódcy, reprezentujący głównie rynki wschodzące, przybywają do Pekinu na spotkanie z okazji 10. rocznicy powstania Inicjatywy Pasa i Szlaku. Forum zasygnalizuje przyszłą ścieżkę rozwoju inicjatywy Pasa i Szlaku, w ramach której przez ostatnie 10 lat setki miliardów chińskiego finansowania przeznaczono na budowę portów, mostów, autostrad i elektrowni głównie w biedniejszych krajach na całym świecie, zwiększając globalne wpływy Chin.

W przeciwieństwie do poprzednich szczytów nie ma na nim jednak przywódców krajów zachodnich. To rezultat pogorszenia wizerunku Chin, wzrostu napięć geopolitycznych, a także związanego z trzyletnim zamknięciem Chin, zastoju w rozwoju inicjatywy. Inicjatywa Pasa i Szlaku, mimo wielu sukcesów w rozbudowie infrastruktury w krajach rozwijających się, krytykowana jest także za nakręcanie spirali zadłużeniowej biednych krajów.

Na marginesie trzeciego Forum Pasa i Szlaku, którego główne spotkania odbędą się w środę, spodziewane są różnorodne spotkania dyplomatyczne. Z liderów zachodnich w szczycie bierze udział jedynie premier Węgier Victor Orbán, ktróry spotkał się z chińskim przywódcą Xi Jinpingiem. Do Pekinu ma przyjechać także prezydent Rosji Władimir Putin, a także przedstawiciele rządu talibów w Afganistanie. Łącznie przedstawicieli na szczyt wysłało 140 krajów.

Jak wskazuje CNN, chiński przywódca Xi Jinping podczas forum chce pokazać światu rolę Chin we wspieraniu rozwoju gospodarczego w ciągu ostatniej dekady i przedstawić rosnące ambicje kraju, jako alternatywnego światowego lidera w stosunku do Stanów Zjednoczonych. Ta oferta nabiera coraz większego znaczenia w czasie konfliktu w Izraelu – w regionie, gdzie tradycyjnym pośrednikiem są Stany, ale Chiny zwiększają swoje wpływy i działania, aby odgrywać kluczową rolę w budowaniu pokoju.

CNN, Associated Press, KR

Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

Geely ruszy w Polsce z produkcją samochodów elektrycznych

Chińska firma Geely będzie produkować modele swoich marek w fabryce Izery w Jaworznie. Ostateczne ustalenia mają prowadzić do wyboru dwóch modeli chińskiego właściciela. Ma to pozwolić na takie moce produkcyjne, by zapewnić rentowność zakładu i planowaną skalę.
< 1 MIN CZYTANIA

Rośnie aktywność inwestycyjna polskich firm

Listopad to już trzeci miesiąc z rzędu, w którym odnotowano w Polsce wzrost aktywności inwestycyjnych przedsiębiorstw.
2 MIN CZYTANIA

Polska przyciąga inwestorów. Wciąż rośnie wartość inwestycji

W 2023 roku znacznie wzrosła wartość deklarowanych inwestycji, które zagraniczne firmy chcą poczynić w Polsce. Nasz kraj jest atrakcyjny dla inwestorów.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Singapur najdroższym miastem świata. W Azji ceny rosną wolniej

Singapur i Zurych to najdroższe miasta świata, za nimi są: Genewa, Nowy Jork i Hongkong – wynika z rankingu Economist Intelligence Unit (EIU). Agencja ostrzega, że światowy kryzys związany ze wzrostami kosztów życia jeszcze się nie skończył.
< 1 MIN CZYTANIA

Geely ruszy w Polsce z produkcją samochodów elektrycznych

Chińska firma Geely będzie produkować modele swoich marek w fabryce Izery w Jaworznie. Ostateczne ustalenia mają prowadzić do wyboru dwóch modeli chińskiego właściciela. Ma to pozwolić na takie moce produkcyjne, by zapewnić rentowność zakładu i planowaną skalę.
< 1 MIN CZYTANIA

Chiński producent elektryków zastąpi pracowników sztuczną inteligencją i robotami

Chiński lider produkcji pojazdów elektrycznych Nio chce, żeby do 2027 r. sztuczna inteligencja i roboty zastąpiły w firmie 30 proc. siły roboczej. Ma to poprawić wydajność, obniżyć koszty i zmniejszyć zależność od wykwalifikowanych pracowników. W listopadzie firma zwolniła już 10 proc. personelu.
< 1 MIN CZYTANIA