Rys. Dassault Aviation

Podpisane dokumenty definiują w szczegółach całą mapę drogową pierwszej fazy przedsięwzięcia, która zakończy się w 2026 roku. Jak na razie generalny delegat ds. uzbrojenia Joël Barre udzielił zleceń o łącznej wartości 150 mln euro. Za te pieniądze w ciągu kolejnych 18 miesięcy mają był opracowywane technologie związane z następującymi elementami systemu: silnikiem, towarzyszące bezzałogowce, współdziałdziałanie na polu walki i symulacje prac i spójność całego programu. Kontrakt ten ma zostać uzupełniony jeszcze w tym roku przez kolejne prace dotyczące stworzenia odpowiednich sensorów (radar, optoelektronika).

Największymi firmami zaangażowanymi jak na razie są: Dassault Aviation, Safran, MBDA France i Thales (z Francji); Airbus Germany, MTU, MBDA Germany, Hensoldt, Diehl Defense, Rhode & Schwarz i ESG (z Niemiec) oraz Indra i Airbus Spain (Hiszpania).

FCAS/SCAF to oznaczenie przyszłego systemu, w ramach którego mają współdziałać ma zaowocować powstaniem do 2040 roku środkami walki powietrznej nowej generacji, zdolnymi do połączenia w jeden system rozwiązań przyszłościowych jak i użytkowanych obecnie (np. myśliwców Rafale, Eurofighter Typhoon, systemów dowodzenia, samolotów uzupełniania paliwa w locie i rozpoznawczych). W ramach tych prac ma powstać nowy myśliwiec załogowy bądź opcjonalnie pilotowany (New Generation Fighter – NGF) i cała rodzina towarzyszących mu bezzałogowców (Remote Carriers – RC) zdolnych do współdziałania w ramach tzw. „chmury” (roju). Wspólny projekt NGF i RC nosi oznaczenie NGWS (Next Generation Weapon System).

Źródło: defence24