fbpx
wtorek, 16 lipca, 2024
Strona głównaTransportAFIR przyjęte! Co to oznacza dla Polski?

AFIR przyjęte! Co to oznacza dla Polski?

Rada Europejska przyjęła rozporządzenie AFIR, które dotyczy rozbudowy infrastruktury paliw alternatywnych w Unii Europejskiej.

Rozporządzenie AFIR zastępuje unijną dyrektywę z 2014 roku w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i jest elementem pakietu klimatycznego Fit for 55. Dla Polski nowe rozporządzenie oznacza olbrzymie wyzwania.

Dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur tłumaczy, że AFIR to przełomowe rozporządzenie dla rozbudowy infrastruktury ładowania w UE. Omawiany akt prawny, który będzie obowiązywał bezpośrednio i nie będzie musiał być implementowany do prawa krajowego, wymaga od każdego państwa członkowskiego podniesienia łącznej mocy ogólnodostępnych stacji ładowania na każdy nowo zarejestrowany samochód całkowicie elektryczny (o 1,3 kW) oraz każdą nowo zarejestrowaną hybrydę typu plug-in (o 0,8 kW).

Biorąc pod uwagę prognozowany, bardzo dynamiczny rozwój rynku e-mobility w Polsce oznacza to, że już za niecałe 3 lata moc infrastruktury ładownia w Polsce będzie musiała wzrosnąć niemal 5-krotnie względem 2022 r. To olbrzymie wyzwania dla wszystkich interesariuszy sektora e-mobility, z administracją rządową na czele

– wytłumaczył Maciej Mazur z PSPA.

AFIR będzie też wymagał, aby do 2025 roku co 60 km na każdym kierunku podróży były rozmieszczone ogólnodostępne strefy ładowania o mocy co najmniej 400 kW zarówno dla samochodów osobowych, jak i dostawczych. Do 2027 roku moc ta ma wzrosnąć do 600 kW.

Przyjęte rozporządzenie to poważne wyzwanie dla Polski, w której dzisiaj jest tylko 2,9 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania. Zdaniem Aleksandra Rajcha, dyrektora ds. relacji zewnętrznych PSPA, jeśli Polska chce uniknąć kar za niewypełnienie wymogów AFIR, to rząd będzie musiał przeprowadzić poważne zmiany prawne, które ułatwią inwestycje w infrastrukturę dla transportu elektrycznego.

Źródło: PSPA

 

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA