fbpx
sobota, 23 września, 2023
Strona głównaTransportAFIR przyjęte! Co to oznacza dla Polski?

AFIR przyjęte! Co to oznacza dla Polski?

Rada Europejska przyjęła rozporządzenie AFIR, które dotyczy rozbudowy infrastruktury paliw alternatywnych w Unii Europejskiej.

Rozporządzenie AFIR zastępuje unijną dyrektywę z 2014 roku w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i jest elementem pakietu klimatycznego Fit for 55. Dla Polski nowe rozporządzenie oznacza olbrzymie wyzwania.

Dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur tłumaczy, że AFIR to przełomowe rozporządzenie dla rozbudowy infrastruktury ładowania w UE. Omawiany akt prawny, który będzie obowiązywał bezpośrednio i nie będzie musiał być implementowany do prawa krajowego, wymaga od każdego państwa członkowskiego podniesienia łącznej mocy ogólnodostępnych stacji ładowania na każdy nowo zarejestrowany samochód całkowicie elektryczny (o 1,3 kW) oraz każdą nowo zarejestrowaną hybrydę typu plug-in (o 0,8 kW).

Biorąc pod uwagę prognozowany, bardzo dynamiczny rozwój rynku e-mobility w Polsce oznacza to, że już za niecałe 3 lata moc infrastruktury ładownia w Polsce będzie musiała wzrosnąć niemal 5-krotnie względem 2022 r. To olbrzymie wyzwania dla wszystkich interesariuszy sektora e-mobility, z administracją rządową na czele

– wytłumaczył Maciej Mazur z PSPA.

AFIR będzie też wymagał, aby do 2025 roku co 60 km na każdym kierunku podróży były rozmieszczone ogólnodostępne strefy ładowania o mocy co najmniej 400 kW zarówno dla samochodów osobowych, jak i dostawczych. Do 2027 roku moc ta ma wzrosnąć do 600 kW.

Przyjęte rozporządzenie to poważne wyzwanie dla Polski, w której dzisiaj jest tylko 2,9 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania. Zdaniem Aleksandra Rajcha, dyrektora ds. relacji zewnętrznych PSPA, jeśli Polska chce uniknąć kar za niewypełnienie wymogów AFIR, to rząd będzie musiał przeprowadzić poważne zmiany prawne, które ułatwią inwestycje w infrastrukturę dla transportu elektrycznego.

Źródło: PSPA

 

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Jak rząd Izerę budował…

W wyniku kontroli Najwyższa Izba Kontroli ustaliła, że założenia projektu samochodu elektrycznego Izera i jego cele strategiczne nie były realizowane terminowo oraz że wystąpiły nieprawidłowości wiążące się z zaangażowaniem przez Skarb Państwa kwoty 250 mln zł.
2 MIN CZYTANIA

Eurokraci chcą ograniczyć prawo jazdy kategorii B

Pod niezużywającym się pretekstem ekologicznym posłowie do Parlamentu Europejskiego debatowali nad tym, by prawo jazdy kategorii B umożliwiało prowadzenie samochodów o wadze tylko do 1,8 tony.
2 MIN CZYTANIA

Rekordowe wyniki polskich lotnisk

Minione wakacje były rekordowe dla polskich lotnisk, jeśli chodzi o liczbę podróżujących z nich pasażerów.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polacy często korzystają z rozwiązań fintechu

Zdecydowana większość polskiego społeczeństwa w zarządzaniu własnymi finansami wykorzystuje najnowsze technologie finansowe.
2 MIN CZYTANIA

Polska turystyka zatrudnia wielu cudzoziemców

Aż jedna czwarta polskich firmz branży turystycznej zatrudnia cudzoziemców, a zdecydowana większość z nich to obywatele Ukrainy.
2 MIN CZYTANIA

Polacy przestają się bać utraty pracy?

We wrześniu w Polsce odnotowano wzrost poczucia bezpieczeństwa zatrudnienia, co oznacza, że Polacy coraz mniej boją się bezrobocia.
2 MIN CZYTANIA