Rozporządzenie AFIR zastępuje unijną dyrektywę z 2014 roku w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i jest elementem pakietu klimatycznego Fit for 55. Dla Polski nowe rozporządzenie oznacza olbrzymie wyzwania.
Dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur tłumaczy, że AFIR to przełomowe rozporządzenie dla rozbudowy infrastruktury ładowania w UE. Omawiany akt prawny, który będzie obowiązywał bezpośrednio i nie będzie musiał być implementowany do prawa krajowego, wymaga od każdego państwa członkowskiego podniesienia łącznej mocy ogólnodostępnych stacji ładowania na każdy nowo zarejestrowany samochód całkowicie elektryczny (o 1,3 kW) oraz każdą nowo zarejestrowaną hybrydę typu plug-in (o 0,8 kW).
Biorąc pod uwagę prognozowany, bardzo dynamiczny rozwój rynku e-mobility w Polsce oznacza to, że już za niecałe 3 lata moc infrastruktury ładownia w Polsce będzie musiała wzrosnąć niemal 5-krotnie względem 2022 r. To olbrzymie wyzwania dla wszystkich interesariuszy sektora e-mobility, z administracją rządową na czele
– wytłumaczył Maciej Mazur z PSPA.
AFIR będzie też wymagał, aby do 2025 roku co 60 km na każdym kierunku podróży były rozmieszczone ogólnodostępne strefy ładowania o mocy co najmniej 400 kW zarówno dla samochodów osobowych, jak i dostawczych. Do 2027 roku moc ta ma wzrosnąć do 600 kW.
Przyjęte rozporządzenie to poważne wyzwanie dla Polski, w której dzisiaj jest tylko 2,9 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania. Zdaniem Aleksandra Rajcha, dyrektora ds. relacji zewnętrznych PSPA, jeśli Polska chce uniknąć kar za niewypełnienie wymogów AFIR, to rząd będzie musiał przeprowadzić poważne zmiany prawne, które ułatwią inwestycje w infrastrukturę dla transportu elektrycznego.
Źródło: PSPA