Związek reprezentujący interesy przewoźników towarowych chce, aby sektor kolejowy został objęty ustawą o cenach energii elektrycznej. Według branży niższe ceny prądu powinny dotyczyć również kolei.
„Na mocy procedowanej ustawy część przedsiębiorców będzie mogła korzystać z tańszego prądu, podczas gdy inni będą musieli ponosić koszty o wiele wyższe i w żaden sposób niezrekompensowane. Według szacunków ZNPK istotna część, bo aż ok. 85-95 proc. rynku kolejowych przewozów towarowych nie będzie uprawniona do skorzystania z preferencyjnych taryf” – wskazano w apelu. „Branża kolejowych przewozów towarowych stanowi naturalny krwioobieg całej gospodarki. Brak objęcia jej przedmiotową regulacją – tym samym naturalny w przypadku wzrostu cen energii dalszy wzrost cen frachtu kolejowego kluczowych surowców, w tym m.in. węgla, paliw, kruszyw dla budownictwa czy zboża – doprowadzi do dalszego wzrostu presji inflacyjnej w całej gospodarce” – dodano w liście.
ZNPT wskazał również, że ostatnio PKP PLK zaproponował rynkowi podwyżkę opłat dostępu do infrastruktury kolejowej, co może oznaczać pogłębienie się spadku udziału kolei w przewożonej masie towarów. Innym sposobem na ominięcie wysokich cen prądu może być przechodzenie przez przewoźników na starsze i mniej ekologiczne lokomotywy spalinowe, które charakteryzują się najwyższymi emisjami. Taka sytuacja może doprowadzić do sumarycznego wzrostu emisji CO2 spowodowanego przez sektor transportu.