Appple jest najcenniejszą, WeChat najsilniejszą, a TikTok najszybciej rozwijającą się marką świata w tegorocznej edycji Brand Finance Global 500 Report.

Tytuł najcenniejszej marki na świecie utrzymuje Apple z rekordową wyceną ponad 355 mld dolarów. Apple utrzymał tytuł najcenniejszej marki świata po wzroście o 35 proc. rok do roku – to najwyższa wartość marki, jaką kiedykolwiek odnotowano w rankingu Brand Finance Global 500. Drugi w rankingu Amazon dołączył do Apple, przekraczając granicę 300 miliardów dolarów wyceny wartości marki, odnotowując 38 proc. wzrost do 350,3 miliardów dolarów.

Ponad 20 mln dolarów w 2021 roku Google odnotował podobny wzrost wartości marki – o 38 proc. do 263,4 mld dolarów. Barierę 100 miliardów wyceny przekroczył Facebook (miejsce 7., 101,2 mld dolarów). Huawei udało się odzyskać miejsce w pierwszej dziesiątce najcenniejszych marek na świecie, dzięki 29-procentowemu wzrostowi do 71,2 mld.

TikTok w najnowszym raporcie rośnie w tempie 215 proc. rocznie, stając na czele globalnej rewolucji w konsumpcji mediów – wskazują autorzy opracowania. Wartość marki potroiła się w rok, z 18,7 mld dolarów w 2021 r. do 59,0 mld dolarów w tym roku. Aplikacja zajmuje 18. miejsce w rankingu najcenniejszych marek na świecie i jest najwyższej klasyfikowanym brandem debiutującym w Brand Finance Global 500 2022.

Autorzy raportu wskazują, że strategiczne partnerstwa, takie jak sponsoring turnieju UEFA Euro 2020, pozwoliły TikTokowi dotrzeć do grup demograficznych spoza pierwotnej bazy Gen Z. W ubiegłym roku TikTok przekroczył próg miliarda użytkowników i stał się najczęściej pobieraną aplikacją w sklepie Google Play na Androida i App Store. W dobie pandemii TikTok wzrósł kilkukrotnie. W Europie platfoma ma 100 mln użytkowników.

Za najsilniejszą markę na świecie drugi rok z rzędu została uznana platforma WeChat (połączenie FB, systemu płatności i rezerwacji online), także pochodząca z Chin. WeChat uzyskał najwyższy wynik 93,3 punktów na 100 i prestiżową ocenę AAA+.

Wzrosty odnotowały także inne firmy i platformy mediowe: Disney (wartość marki wzrosła o 11 proc. do 57,0 mld dol.) Netflix (wartość marki wzrosła o 18 proc. do 29,4 mld dol.), YouTube (wzrost o 38 proc. do 23,9 mld dol.) i Spotify (+13 proc. do 6,3 mld dol.).

Tegoroczny Brand Finance Brand Guardianship Index został rozszerzony o listę 250 najlepszych prezesów firm na świecie. W tym roku tytuł ten otrzymał Satya Nadella z Microsoftu. Pierwszą dziesiątkę rankingu zdominowali szefowie platform technologicznych i medialnych – Tim Cook z Apple zajął 2. miejsce, Huateng Ma z Tencent (4.), Sundar Pichai z Google (5.) i Reed Hastings z Netflixa (7.).

Wirtualnemedia.pl/KR

Poprzedni artykułK. BOSAK: „Nie czasowo, ale na trwałe należy obniżyć daniny nałożone na surowce energetyczne i ciepło” [WYWIAD]
Następny artykułAgeizm w Polsce to poważny problem?