fbpx
piątek, 29 marca, 2024
Strona głównaEnergetykaAuta elektryczne w Polsce nie mają sensu

Auta elektryczne w Polsce nie mają sensu

Z badania Radiant Energy Group opublikowanego przez agencję Reuters wynika, że samochody elektryczne emitują w Polsce więcej dwutlenku węgla niż nowoczesne auta z silnikami spalinowymi.
Według agencji Reuters w związku z tym, że polska energetyka w 70 proc. opiera się na węglu jazda po Polsce samochodem elektrycznym skutkuje wyemitowaniem do atmosfery większej ilości CO2 niż korzystanie z aut spalinowych.

W Polsce kupno elektrycznego pojazdu ma sens wyłącznie wtedy, gdy kierowca dysponuje własną instalacją fotowoltaiczną. Jednak to rozwiązanie wraz z pompą ciepła jest droższe niż sam samochód.

Jak czytamy na stronach Interii, na pierwszym miejscu zestawienia jest Szwajcaria, która produkuje energię elektryczną w oparciu o elektrownie atomowe uzupełniane elektrowniami wodnymi. W tej sytuacji przy wytwarzaniu prądu spadek emisji CO2 w stosunku do pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym wynosi 100 proc.

Na kolejnych miejscach zestawienia są:

  • Norwegia – spadek emisji CO2 98 proc. w stosunku do aut spalinowych (97 proc. energii elektrycznej generowana jest przez hydroelektrownie),
  • Francja – spadek emisji CO2 96 proc. w stosunku do aut spalinowych (ponad 70 proc. miksu energetycznego tego kraju wytwarza energetyka nuklearna),
  • Szwecja – spadek emisji CO2 95 proc. w stosunku do aut spalinowych,
  • Austria – spadek emisji CO2 93 proc. w stosunku do aut spalinowych.
Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Walka z globalnym ociepleniem trwa, a Chiny robią swoje

W 2023 roku władze Państwa Środka mocno postawiły na rozwój energetyki opartej o węgiel, co stawia pod znakiem zapytania możliwość realizacji przez Chiny celów klimatycznych wyznaczonych na rok 2030.
< 1 MIN CZYTANIA

ONZ potrzebował 18 lat, żeby zauważyć rolę energii atomowej

W Brukseli odbył się pierwszy w historii szczyt na temat rozwoju energii atomowej, którego celem było podkreślenie jej roli w realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
< 1 MIN CZYTANIA

Przed nami gigantyczne braki prądu

Z najnowszej analizy PSE wynika, że ślepa realizacja przez kolejne rządy unijnej polityki likwidacji energetyki węglowej doprowadzi do gigantycznych braków energii elektrycznej w najbliższych latach.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Burza o tanie drewno

Żeby uprzykrzyć życie branżom konsumującym drewno i zwiększyć wycinkę lasów w krajach Unii Europejskiej, Bruksela chce nałożyć cła antydumpingowe na surowiec sprowadzany z Kazachstanu i Turcji.
2 MIN CZYTANIA

Skandal w ministerstwie rozwoju

Konfederacja przedstawiła opinii publicznej niepokojące fakty dotyczące skandalicznej sytuacji w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Informacje posłów Michała Wawra i Bartłomieja Pejo ujawniły rażące naruszenia etyczne oraz konflikt interesów, których nie można bagatelizować.
< 1 MIN CZYTANIA

Reakcja NBP na wniosek o Trybunał Stanu dla prezesa

Narodowy Bank Polski zareagował oficjalnym oświadczeniem na złożenie politycznego wniosku o Trybunał Stanu dla prof. Adama Glapińskiego, prezesa NBP.
2 MIN CZYTANIA