fbpx
wtorek, 11 lutego, 2025
Strona głównaEnergetykaAuta elektryczne w Polsce nie mają sensu

Auta elektryczne w Polsce nie mają sensu

Z badania Radiant Energy Group opublikowanego przez agencję Reuters wynika, że samochody elektryczne emitują w Polsce więcej dwutlenku węgla niż nowoczesne auta z silnikami spalinowymi.
Według agencji Reuters w związku z tym, że polska energetyka w 70 proc. opiera się na węglu jazda po Polsce samochodem elektrycznym skutkuje wyemitowaniem do atmosfery większej ilości CO2 niż korzystanie z aut spalinowych.

W Polsce kupno elektrycznego pojazdu ma sens wyłącznie wtedy, gdy kierowca dysponuje własną instalacją fotowoltaiczną. Jednak to rozwiązanie wraz z pompą ciepła jest droższe niż sam samochód.

Jak czytamy na stronach Interii, na pierwszym miejscu zestawienia jest Szwajcaria, która produkuje energię elektryczną w oparciu o elektrownie atomowe uzupełniane elektrowniami wodnymi. W tej sytuacji przy wytwarzaniu prądu spadek emisji CO2 w stosunku do pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym wynosi 100 proc.

Na kolejnych miejscach zestawienia są:

  • Norwegia – spadek emisji CO2 98 proc. w stosunku do aut spalinowych (97 proc. energii elektrycznej generowana jest przez hydroelektrownie),
  • Francja – spadek emisji CO2 96 proc. w stosunku do aut spalinowych (ponad 70 proc. miksu energetycznego tego kraju wytwarza energetyka nuklearna),
  • Szwecja – spadek emisji CO2 95 proc. w stosunku do aut spalinowych,
  • Austria – spadek emisji CO2 93 proc. w stosunku do aut spalinowych.
Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ekonomiczne i społeczne skutki polityki klimatycznej w Niemczech

W ostatnich latach ceny energii elektrycznej, ogrzewania i żywności w Niemczech znacznie wzrosły. Najpierw kryzys związany z koronawirusem zakłócił łańcuchy dostaw, następnie wojna na Ukrainie doprowadziła do kryzysu energetycznego. Natomiast to coraz drastyczniejsze środki podejmowane przez niemiecki rząd w celu „ochrony klimatu” są obecnie głównym czynnikiem wzrostu cen.
4 MIN CZYTANIA

Mieszkańcy niemieckich miast żegnają się z gazem ziemnym

Największe niemieckie miasta muszą do 2026 r. przedstawić nowy plan ogrzewania budynków. Gaz ziemny, uważany w Niemczech za „szkodliwy dla planety”, będzie musiał ustąpić miejsca energii geotermalnej lub pompom ciepła.
4 MIN CZYTANIA

Amerykańskie wsparcie dla budowy SMR-ów w Polsce

Czyste, niedrogie i bezpieczne źródła energii jądrowej, tj. małe reaktory modułowe (SMR) w technologii BWRX-300, staną się niebawem jednym z filarów bezpieczeństwa i rozwoju Polski – przekonywali podczas wspólnej konferencji Atlantic Council, Orlen Synthos Green Energy oraz Nuclear Energy Institute przedstawiciele administracji rządowej oraz dyplomacji USA.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA