Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego wydała jednogłośną rezolucję wzywającą linie lotnicze działające na terytorium Unii Europejskiej do zapewnienia pasażerom możliwości przewozu bagażu podręcznego w kabinie. Decyzja ta została podjęta po tym, jak Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) uznał, że bagaż podręczny jest „niezbędnym przedmiotem” dla podróżnych i dlatego nie powinien podlegać dodatkowym kosztom. Rezolucja wzywa również Komisję Europejską do opracowania przepisów harmonizujących rozmiar i wagę takiego bagażu w całej UE.
Uchwała Komisji Petycji zostanie poddana pod głosowanie na sesji plenarnej w Strasburgu dopiero w październiku przyszłego roku.
Oprócz położenia kresu ukrytym kosztom związanym z bagażem podręcznym, w tekście skupiono się również na karach nakładanych na pasażerów przy wejściu na pokład za nieopłacenie dodatkowych kosztów wymaganych przez niektóre linie lotnicze. Jednym z kluczowych aspektów tej uchwały jest harmonizacja wymiarów i wagi bagażu podręcznego, tak aby wszystkie linie lotnicze działające w UE stosowały te same standardy. Wyeliminowałoby to zamieszanie i ukryte opłaty, z którymi często spotykają się pasażerowie podczas lotów różnymi liniami lotniczymi. Jordi Cañas, eurodeputowany z hiszpańskiej partii Ciudadanos w rozmowie z dziennikiem „El Mundo” zauważył, że: „do tej pory tanie linie lotnicze robiły interesy z cenami biletów, ukrywając dodatkowe koszta za przewóz bagażu kabinowego do momentu finalizacji zakupu”.
Dolors Montserrat – przewodnicząca Komisji ds Petycji podkreśliła, że mimo, iż wyrok został wydany w 2014 r., to nadal istnieją linie lotnicze, które pobierają opłaty za bagaż podręczny i nakładają kary na pasażerów, którzy odmawiają poniesienia dodatkowych kosztów przy wejściu na pokład. W rezolucji wzywa się kraje nie tylko do zapewnienia zgodności z orzeczeniem Europejskiego Trybunału, ale także do zadbania o to, aby linie lotnicze dostarczały przejrzystych informacji na temat cen i rozkładów lotów. Powyższe ma na celu położenie kresu nielegalnej i nadużyciowej praktyce nakładania kar finansowych na pasażerów za przewożenie bagażu podręcznego. Ponadto w rezolucji zwrócono się do Komisji Europejskiej o opracowanie ogólnounijnych przepisów regulujących harmonizację wymiarów i wagi walizek podręcznych, ponieważ kwestia ta nie została szczegółowo opisana w orzeczeniu TSUE. Brak jednolitości tych standardów oznacza dla pasażerów dodatkowe ukryte koszty i utrudnia podejmowanie świadomych decyzji przy wyborze linii lotniczej. Jest to szczególnie istotne w przypadku lotów łączonych oraz gdy pasażer musi lecieć różnymi liniami lotniczymi tego samego dnia.
Z kolei zdaniem Javiera Gándara, prezesa stowarzyszenia linii lotniczych ALA, praktyki handlowe, takie jak pobieranie opłat za bagaż w kabinie są w pełni legalne i chronione unijnym rozporządzeniem 1008/2008, które ustanawia swobodę ustalania cen.