fbpx
wtorek, 25 czerwca, 2024
Strona głównaFinanseBank centralny Szwajcarii zanotował największą stratę od… 115 lat!

Bank centralny Szwajcarii zanotował największą stratę od… 115 lat!

Narodowy Bank Szwajcarii odnotował w pierwszym półroczu tego roku największą stratę od momentu powstania tej instytucji w 1907 roku.

Sięgnęła ona poziomu 95,2 mld franków szwajcarskich (czyli równowartość niewiele ponad 100 mld dolarów amerykańskich). Jednocześnie tylko w drugim kwartale br. strata Narodowego Banku Szwajcarii wyniosła 62,4 mld franków, co też jest najgorszym 3-miesięcznym wynikiem w jego historii.

Liczby te są efektem spadku wartości posiadanych przez bank walut obcych. A te straciły w wyniku załamania wartości indeksów giełdowych oraz obligacji, a także postępującej aprecjacji szwajcarskiej waluty.

Ekonomista Maxime Botteron z Credit Suisse twierdzi, że wynik ten nie powinien stanowić dużego zmartwienia dla Narodowego Banku Szwajcarii. Jego zdaniem straty nie będą miały wpływu na politykę monetarną, a być może jedynie zmniejszą kwotę, którą bank wpłaci w przyszłym roku do krajowego i regionalnych budżetów.

Władze banku wcześniej oficjalnie deklarowały, że do celów ich instytucji nie należy wypracowanie zysku za wszelką cenę. Głównym zadaniem jest natomiast prowadzenie odpowiedniej polityki monetarnej i utrzymanie inflacji poniżej poziomu 2 proc. W tym roku może się to co prawda nie udać, ale prognozy ekonomistów mówią, że wzrost cen w Szwajcarii nie powinien przekroczyć 3 proc., więc kilka razy mniej niż w większości państw Europy.

Reuters

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Klauzule abuzywne w umowach z przedsiębiorcami? Dobra wiadomość dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Konsumencka ochrona przedsiębiorców to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście zmian legislacyjnych oraz rozwoju praktyk handlowych. Tradycyjnie, ochrona konsumentów dotyczyła jedynie osób fizycznych uczestniczących w obrocie prawnym w sposób niezwiązany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą. W ostatnich latach obserwuje się jednak tendencję do rozszerzania przepisów ochronnych również na przedsiębiorców – szczególnie tych niezrzeszonych w ramach rozbudowanych struktur spółkowych, którzy często znajdują się w gorszej pozycji negocjacyjnej w relacjach z większymi i wyspecjalizowanymi podmiotami.
5 MIN CZYTANIA

Ceny nadal rosną, chociaż wolniej niż rok temu. Sprawdź, co znajduje się w czołówce drożyzny

Dynamika jednocyfrowego wzrostu cen hamuje kolejny miesiąc z rzędu. W marcu codzienne zakupy w sklepach zdrożały o 2,1 proc. rdr. Tym razem na 17 analizowanych kategorii już tylko jedna zaliczyła dwucyfrową podwyżkę. Poza tym 7 grup towarów wykazało jednocyfrowy wzrost i aż 9 segmentów było na minusie.
3 MIN CZYTANIA

Dwa filary kompleksowej polityki mieszkaniowej [WYWIAD]

Skuteczna polityka mieszkaniowa powinna łączyć w sobie dwa bardzo ważne elementy: uczciwy i atrakcyjny kredyt hipoteczny oraz projekt budowy mieszkań na wynajem. W jaki sposób? Wyjaśniają to nasi eksperci – Krzysztof Czerkas i Krzysztof Oppenheim.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polacy przestali się bać i pokochali… pożyczki

Banki, SKOK-i i firmy pożyczkowe od kilku miesięcy zbierają solidne żniwo. Polacy zadłużają się coraz szybciej i na coraz większe kwoty.
2 MIN CZYTANIA

Przerażenie w Londynie: gospodarka Polski może niebawem wyprzedzić brytyjską!

Brytyjskie media szeroko komentują słowa Donalda Tuska, który we wpisie zamieszczonym w serwisie X stwierdził, że za 5 lat Polacy będą zamożniejsi od mieszkańców Wysp Brytyjskich.
3 MIN CZYTANIA

Komisja Europejska sprzedaje połowę swoich biurowców

Ponieważ od czasów pandemii znaczna część pracowników Komisji Europejskiej woli pracować zdalnie, podjęto decyzję o radykalnej redukcji biur używanych przez tę instytucję.
2 MIN CZYTANIA