fbpx
środa, 31 maja, 2023
Strona głównaTransportBędzie można rozliczać auta elektryczne używane w celach służbowych

Będzie można rozliczać auta elektryczne używane w celach służbowych

Komisja senacka chce nowelizacji ustawy dotyczącej rozliczania prywatnych samochodów używanych do celów służbowych.

Nadzwyczajna senacka komisja ds. klimatu przygotowała inicjatywę ustawodawczą, która ma umożliwić rozliczanie w delegacjach służbowych kosztów wykorzystania prywatnych samochodów elektrycznych. Dzisiaj w rozliczeniu delegacji trzeba podać pojemność silnika, co oznacza, że możliwe jest tylko rozliczenie prywatnych samochodów spalinowych, bo auta elektryczne nie mają pojemności silnika.

Zgodnie z proponowanym projektem nowelizacji „na podstawie umów cywilnoprawnych mogą być używane, do celów służbowych, samochody osobowe, w tym stanowiące pojazd elektryczny w rozumieniu art. 2 pkt. 12 ustawy z 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych lub pojazd napędzany wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy, motocykle i motorowery, niebędące własnością pracodawcy”. Warunki i sposób zwrotu kosztów zostanie określony przez ministra transportu w porozumieniu z ministrem finansów.

Komisja senacka planuje, aby ustawa weszła w życie 3 miesiące od dnia ogłoszenia, a w ciągu miesiąca od jej wejścia życie będą mogły być zmienione umowy cywilnoprawne, na podstawie których używane są do celów służbowych pojazdy prywatne. Projekt komisji senackiej musi jako własną inicjatywę ustawodawczą przyjąć Senat, a następnie musi ją uchwalić Sejm, po czym zgodnie z normalną procedurą parlamentarną projekt wraca do Senatu.

Według „Licznika elektromobilności” prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w 2022 r. w Polsce jest zarejestrowanych niemal 55 tys. samochodów osobowych „z wtyczką”, w tym 27,2 tys. aut w pełni elektrycznych oraz 27,5 tys. hybryd plug-in. W Polsce mamy też prawie 2,5 tys. elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych.

Polskie Radio 24

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ryanair sprzeciwia się marnowaniu pieniędzy podatników

Sąd w Luksemburgu poparł sprzeciw irlandzkiej linii lotniczej Ryanair wobec pomocy włoskiego państwa, zatwierdzonej przez Unię Europejską, dla linii lotniczych dotkniętych pandemią COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

Komisja Europejska pomyliła się o rząd wielkości

Nowe regulacje Unii Europejskiej wywołają znacznie większy wzrost kosztów produkcji samochodów osobowych i ciężarowych niż pokazały początkowe szacunki Komisji Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Elektryki są i będą drogie oraz nieekologiczne

Represjonowanie właścicieli aut spalinowych, a z drugiej strony subwencje i agresywny marketing aut elektrycznych zdewastują rynek motoryzacyjny. Coś, co jest wmuszane, a przy tym objęte ogromną kuratelą państwa, niczym sensownym nie zaowocuje.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polacy nadal pesymistyczni. Co zrobi rząd?

Najnowsze badanie Ipsos wykazało, że większość Polaków z pesymizmem patrzy na kondycję polskiej gospodarki w najbliższym roku.
2 MIN CZYTANIA

Węgiel czy zielone inwestycje – co wolą polskie firmy?

Zróżnicowane źródła zielonej energii są według najmniejszych polskich przedsiębiorstw przyszłością polskiego bezpieczeństwa energetycznego.
2 MIN CZYTANIA

Cyfryzacja polskich firm. Jak wypadamy na tle Europy?

Zdecydowana większość polskich firm nie ma zamiaru zmieniać wysokości wydatków ponoszonych na transformację cyfrową – wynika z badania KPMG.
2 MIN CZYTANIA