fbpx
środa, 29 maja, 2024
Strona głównaTransportBędzie można rozliczać auta elektryczne używane w celach służbowych

Będzie można rozliczać auta elektryczne używane w celach służbowych

Komisja senacka chce nowelizacji ustawy dotyczącej rozliczania prywatnych samochodów używanych do celów służbowych.

Nadzwyczajna senacka komisja ds. klimatu przygotowała inicjatywę ustawodawczą, która ma umożliwić rozliczanie w delegacjach służbowych kosztów wykorzystania prywatnych samochodów elektrycznych. Dzisiaj w rozliczeniu delegacji trzeba podać pojemność silnika, co oznacza, że możliwe jest tylko rozliczenie prywatnych samochodów spalinowych, bo auta elektryczne nie mają pojemności silnika.

Zgodnie z proponowanym projektem nowelizacji „na podstawie umów cywilnoprawnych mogą być używane, do celów służbowych, samochody osobowe, w tym stanowiące pojazd elektryczny w rozumieniu art. 2 pkt. 12 ustawy z 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych lub pojazd napędzany wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy, motocykle i motorowery, niebędące własnością pracodawcy”. Warunki i sposób zwrotu kosztów zostanie określony przez ministra transportu w porozumieniu z ministrem finansów.

Komisja senacka planuje, aby ustawa weszła w życie 3 miesiące od dnia ogłoszenia, a w ciągu miesiąca od jej wejścia życie będą mogły być zmienione umowy cywilnoprawne, na podstawie których używane są do celów służbowych pojazdy prywatne. Projekt komisji senackiej musi jako własną inicjatywę ustawodawczą przyjąć Senat, a następnie musi ją uchwalić Sejm, po czym zgodnie z normalną procedurą parlamentarną projekt wraca do Senatu.

Według „Licznika elektromobilności” prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w 2022 r. w Polsce jest zarejestrowanych niemal 55 tys. samochodów osobowych „z wtyczką”, w tym 27,2 tys. aut w pełni elektrycznych oraz 27,5 tys. hybryd plug-in. W Polsce mamy też prawie 2,5 tys. elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych.

Polskie Radio 24

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA