UOKiK postawił zarzuty Jeronimo Martins Polska w związku z promocją „Magia Rabatów Zabawki i Książki – Voucher”, która mogła naruszać zbiorowe interesy konsumentów robiących zakupy w sieci Biedronka. Spółce grozi surowa kara.
Kwestionowana promocja nie tylko zawierała skomplikowane warunki, ale też problemem był sposób ich przedstawienia oraz niepełne komunikaty o jej zasadach. To wszystko mogło naruszać zbiorowe interesy konsumentów, którzy sami skarżyli się, że otrzymanych od Biedronki voucherów w zasadzie nie mogli na nic wykorzystać. Sama promocja obowiązywała od 1 do 3 grudnia 2022 roku.
Czas wprowadzenia promocji w sklepach Biedronka obejmował okres przedświąteczny, w którym większość z nas robi wzmożone zakupy, również związane ze zwyczajem dawania prezentów. Wybór miejsca, sklepu, sieci – często uzależniony jest od dodatkowych bonusów, rabatów, które przy wzmożonych wydatkach są dla konsumentów atrakcyjne. W przypadku akcji zorganizowanej przez Jeronimo Martins Polska komunikowane korzyści mogły wprowadzać w błąd
– powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Prezes UOKiK dodał, że promocje organizowane przez przedsiębiorców powinny opierać się na nieskomplikowanych dla konsumentów zasadach. Poza tym regulamin powinien być łatwo dostępny, a jego warunki przystępne. W przypadku promocji „Magia Rabatów Zabawki i Książki – Voucher” istniało wiele wyłączeń oraz ograniczeń względem haseł reklamowych, a wszystko było przekazane w niejasny sposób. Promocja zachęcała klientów do zakupów, na które mogliby się nie zdecydować, gdyby tylko znali szczegóły akcji.
Jeśli zarzuty prezesa UOKiK okażą się słuszne, to spółce Jeronimo Martins Polska grozi kara do 10 proc. obrotu. To już kolejne zarzuty UOKiK względem Biedronki – wcześniej zakwestionowano zasady promocji „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”.
Źródło: UOKiK