fbpx
środa, 31 maja, 2023
Strona głównaBiznesBojkot „rosyjskich” firm to mit

Bojkot „rosyjskich” firm to mit

Polacy wolą wygodę i przyzwyczajenia zakupowe od bojkotu firm, które zostały w Rosji, mimo agresji tego kraju na Ukrainę – wynika z analizy UCE Research i Proxi.cloud.

Analiza objęła niemal pół miliona konsumentów oraz francuskie sieci Auchan, Decathlon i Leroy Merlin, które nadal działają w Rosji.

– Sprawdziliśmy różnice w liczbie unikalnych klientów oraz ich wizyt. Porównaliśmy dane sprzed wybuchu wojny i po dokonaniu inwazji, czyli od 24 stycznia do 23 lutego i od 24 lutego do 26 marca br. Liczby dni badanych okresów są równe, ponieważ luty jest krótszy niż marzec – wyjaśnił szef zespołu Proxi.cloud Mateusz Chołuj.

Jak się okazało, w przypadku sieci Auchan po wybuchu wojny nastąpił nawet 4,5 proc. wzrost liczby wizyt w sklepach, podczas gdy u konkurencji wzrost wyniósł tylko 2,1 proc. Jeśli chodzi o wizyty unikalnych klientów, to Auchan odnotował spadek o 2,3 proc., ale u konkurencji spadek wyniósł aż 4 proc. Zdaniem Mateusza Chołuja powodem takiej sytuacji są wygoda i przyzwyczajenia zakupowe Polaków oraz fakt, że ceny w mniejszych sklepach są zazwyczaj wyższe.

Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku sportowej sieci Decathlon, w której wzrost liczby klientów wyniósł 3 proc., a u konkurencji był to tylo 1 proc. Co do unikalnych klientów, spadek wyniósł 2,9 proc., a u konkurencji mniej niż 2 proc. Analityk Proxi.cloud twierdzi, że wzrost odwiedzin Decathlonu wynika ze specyfiki sklepu, w którym Polacy kupowali sprzęt, mający pomóc Ukraińcom.

Najgorzej w badanym okresie radziła sobie sieć budowlana Leroy Merlin, która odnotowała w marcu o 5,7 proc. mniejszy ruch, niż przed wybuchem wojny, gdy w innych marketach budowlanych ten wskaźnik wzrósł średnio o 6 proc. Przypuszcza się, że z Leroy Merlin zrezygnowali głównie okazjonalni nabywcy, a nie np. ekipy budowlane.

PAP

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Stop dezinformacji żywnościowej. Producenci działają

Polscy producenci żywności chcą walczyć ze skierowaną przeciwko nim dezinformacją żywnościową. Pomaga im resort rolnictwa.
2 MIN CZYTANIA

Kredyty dla małych i średnich przedsiębiorców i rolników

Jak co tydzień publikujemy informacje o już dostępnych – lub zapowiadanych – formach wsparcia dla MŚP.
3 MIN CZYTANIA

Rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych

W pierwszym kwartale 2023 roku w Polsce zakładano więcej jednoosobowych firm niż ich likwidowano. Statystyki poprawiają Ukraińcy.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Cyfryzacja polskich firm. Jak wypadamy na tle Europy?

Zdecydowana większość polskich firm nie ma zamiaru zmieniać wysokości wydatków ponoszonych na transformację cyfrową – wynika z badania KPMG.
2 MIN CZYTANIA

Prawo podatkowe nadal będzie upraszczane

Ministerstwo Finansów chce kontynuować upraszczanie prawa podatkowego w Polsce, a także wprowadzać do niego nowe technologie.
2 MIN CZYTANIA

Stop dezinformacji żywnościowej. Producenci działają

Polscy producenci żywności chcą walczyć ze skierowaną przeciwko nim dezinformacją żywnościową. Pomaga im resort rolnictwa.
2 MIN CZYTANIA