fbpx
poniedziałek, 11 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesBranża meblarska tonie w długach

Branża meblarska tonie w długach

W ciągu ostatniego roku znacznie wzrosło zadłużenie polskiej branży meblarskiej, ale prognozy na przyszłość są optymistyczne.

Aż o 21 mln złotych wzrosło zadłużenie polskich firm meblarskich w ostatnim roku – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD). Łącznie długi w branży sięgają już niemal 111 mln złotych.

W trakcie pandemii zadłużenie w branży meblarskiej było najwyższe i w czerwcu 2021 roku sięgało 125 mln złotych, ale później nastąpił boom na remonty i w październiku 2022 roku długi zmalały do około 90 mln złotych.

Ale od tego czasu ponownie notujemy wzrost. Jednak analiza wyników dynamiki produkcji w połączeniu z prognozami makroekonomicznymi wskazuje, że kryzys niedługo się skończy. Nadzieję na poprawę daje prognozowane stopniowe ożywienie gospodarcze w Polsce i Unii Europejskiej, a także odbicie na rynku nieruchomości. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał, rodzimi przedsiębiorcy powinni postawić w większym stopniu na automatyzację produkcji oraz ekspansję na rynki zagraniczne, które są jeszcze słabo zagospodarowane przez polskich wytwórców

– powiedział w komunikacie prezes KRD Adam Łącki.

Prezes Łącki dodał, że firmy będą musiały inwestować w rozwój e-commerce, bo w dobie cyfryzacji to on powinien docelowo stanowić źródło znaczącego zysku.

Długi głównie u producentów mebli

W sumie w bazie KRD widnieje 3,2 tys. dłużników z branży meblarskiej, czyli o około 200 podmiotów więcej niż rok temu. Średnie zadłużenie wzrosło natomiast z 29,3 tys. do 34,4 tys. złotych.

Jeśli chodzi o samych dłużników, to aż trzy czwarte nieuregulowanych zobowiązań dotyczy producentów mebli, którzy zalegają na 78,6 mln złotych. Reszta długów dotyczy sprzedawców mebli i mowa tutaj o hurtowniach i sklepach detalicznych.

Źródło: KRD
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Co polski biznes myśli o jednolitym rynku UE?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców ceni sobie uczestnictwo w jednolitym rynku Unii Europejskiej, który – w ich opinii – daje im przewagę nad konkurentami spoza Europy.
2 MIN CZYTANIA

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski system finansowy jest stabilny

Narodowy Bank Polski przeanalizował krajowy system finansowy i ocenił, że jest on stabilny, a bilans ryzyka ulega polepszeniu.
2 MIN CZYTANIA

Ulgi w PIT cieszą się w Polsce popularnością

W ubiegłym roku z różnych ulg w PIT skorzystało w Polsce ponad półtora miliona osób. Najczęściej byli to młodzi ludzie.
2 MIN CZYTANIA

Izera w toku, czyli co z polskim autem elektrycznym

Projekt Izera – czyli budowa polskiej marki aut elektrycznych – jest już zrealizowany w niemal 40 procentach. Spółka zamierza uruchomić produkcję w 2026 roku.
2 MIN CZYTANIA