fbpx
środa, 21 lutego, 2024
Strona głównaTransportBranża transportowa coraz bardziej zadłużona

Branża transportowa coraz bardziej zadłużona

Rosną długi polskiej branży TSL, która reaguje na to większą ostrożnością w zawieraniu umów z ewentualnymi kontrahentami, czym chce zmniejszyć własne ryzyko finansowe.

Już 1,3 mld złotych wynoszą długi polskiej branży TSL (transport, spedycja, logistyka) – wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów. Oznacza to, że zadłużenie sektora logistycznego w ciągu roku wzrosło w Polsce aż o 155 mln złotych.

Aktualnie głównymi problemami, z którymi musi mierzyć się polska branża TSL to presja płacowa, rosnące ceny paliw i energii, inflacja oraz niestabilne stopy procentowe. Co gorsza, w Unii Europejskiej zmniejszył się popyt na usługi transportowe.

W zależności od firmy spadki wahają się od 15 do nawet 20 procent. Przekłada się to na problemy finansowe sektora. Nasza baza danych odzwierciedla tę tendencję, bo w ciągu zaledwie roku zadłużenie przedsiębiorstw z branży TSL wzrosło o 155 milionów złotych

– powiedział w komunikacie prasowym Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

W sumie w KRD widnieje 29,3 tys. dłużników z branży TSL, co oznacza, że w ciągu roku w bazie przybyło 670 nierzetelnych podmiotów. Przeciętne zadłużenie firmy z sektora logistycznego w Polsce wynosi 44,3 tys. zł, czyli o 4,4 tys. zł więcej niż rok temu. Najbardziej zadłużone są firmy transportujące towar, które zalegają na kwotę miliarda złotych. Kolejne są firmy oferujące przewozy pasażerskie (128 mln złotych) oraz zajmujące się magazynowaniem i działalnością usługową (107 mln złotych).

W związku z coraz trudniejszą sytuacją finansową firmy z sektora TSL decydują się na różnoraką weryfikację swoich kontrahentów. KRD podał, że w tym roku firmy z branży transportowej pobrały już 329 tys. raportów o kontrahentach (w całym 2021 r. pobrano 319 tys. takich dokumentów, a w roku ubiegłym – 342 tys.).

Źródło: KRD
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Polskie firmy coraz częściej kupują auta używane

W 2024 roku co czwarte polskie przedsiębiorstwo chce kupić samochód, ale zmalał odsetek firm, które chcą swoją flotę uzupełnić autami całkowicie nowymi.
2 MIN CZYTANIA

Polacy są coraz mniej zainteresowani elektrykami

Coraz mniej Polaków deklaruje chęć nabycia pojazdów z silnikiem elektrycznym, a jednocześnie rośnie zainteresowanie samochodami na ropę i benzynę.
< 1 MIN CZYTANIA

Krakowska SCT odłożona do lamusa?

Działacze oddolnego Ruchu Społecznego „Nie oddamy miasta” domagają się, by stworzona w Krakowie strefa czystego transportu (SCT) została jak najszybciej zlikwidowana. Powołują się nie tylko na wyrok WSA w tej sprawie, ale wytaczają coraz to nowsze argumenty mające przemawiać za tym, że to nie samochody są przyczyną krakowskiego smogu, zaś same takie strefy to pomyłka.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polacy znaleźli się w energetycznej pułapce inwestycyjnej

Polacy, którzy dzisiaj inwestują w montaż kotłów gazowych, już za kilka lat będą musieli pogodzić się z wysokimi podwyżkami cen za gaz. To między innymi skutek unijnej polityki klimatycznej.
2 MIN CZYTANIA

Polskie firmy coraz częściej kupują auta używane

W 2024 roku co czwarte polskie przedsiębiorstwo chce kupić samochód, ale zmalał odsetek firm, które chcą swoją flotę uzupełnić autami całkowicie nowymi.
2 MIN CZYTANIA

Rolnicy domagają się całkowitego wycofania z Zielonego Ładu

Polscy rolnicy chcą, aby rząd wycofał się z Zielonego Ładu, a żeby pokazać swoją siłę, solidarność i determinację zorganizują „gwiaździsty marsz” na Warszawę.
2 MIN CZYTANIA