Przedsiębiorcy wspierają Caritas przede wszystkim przez wpłaty na konto oraz używając do tego specjalnych podstron dla pracowników firm, a także wespół z bankami – wykorzystując do tego mechanizmy mikrodonacji. Około 20 proc. wsparcia pochodzi właśnie od darczyńców biznesowych zaś 80 proc. od darczyńców indywidualnych.
Uczciwość i przejrzystość
Caritas jawi się jako organizacja charytatywna transparentna i uczciwa. W piętnastym już badaniu Top Marka 2022, zrealizowanym razem z firmą audytorską Grant Thornton, w kategorii projektów charytatywnych Caritas Polska zajął najwyższą pośród organizacji pożytku publicznego. Wysoko oceniono zwłaszcza jakość i zawartość merytoryczną wszystkich sprawozdań Caritas Polska.
Dla seniorów
Zabezpieczeniu potrzeb seniorów służą liczne placówki diecezjalne prowadzone przez Caritas – np. domy pomocy społecznej, domy samotnej matki czy jadłodajnie istniejące m.in. dzięki wsparciu partnerów biznesowych. Z prowadzonych przez Caritas jadłodajni w całej Polsce z roku na rok korzysta coraz więcej osób. Niektóre dziennie przyjmują nawet od kilkuset do kilku tysięcy osób.
Obecnie funkcjonują 74 takie jadłodajnie, a dzięki wsparciu firm do końca roku będzie ich osiemdziesiąt.
Wspierającym działalność jadłodajni jest m.in. sieć Lidl. Do wieloletnich partnerów Caritas Polska należy też Jeronimo Martins, właściciel sieci sklepów Biedronka oraz (osobno) Fundacja Biedronki, z którymi od roku 2018 Caritas realizuje m.in. program „Na codzienne zakupy” skierowany właśnie do najuboższych seniorów.
Dla matek i dla dzieci
Owocna jest także współpraca z Generali Polska, dzięki której Caritas realizuje m.in. program wsparcia Domów Samotnej Matki – miejsc tak bardzo potrzebnych i stale wymagających pomocy finansowej i rzeczowej.
– Wspólnie z Caritas Polska wprowadzamy jeden z programów należącej do Grupy Generali fundacji The Human Safety Net. Jest on dedykowany rodzinom w trudnej sytuacji, z dziećmi w wieku do 6 lat. W Polsce realizujemy też projekt Dobry Początek w domach samotnej matki. Zaczynamy od trzech ośrodków, ale Caritas Polska daje możliwość rozwinięcia tego programu na kolejne regiony Polski. Ponadto współpraca ta pozwala angażować naszych pracowników w wolontariat – mówi Justyna Szafraniec, szefowa komunikacji Generali Polska.
Wzajemne korzyści
Warto podkreślać, że współpraca organizacji charytatywnych z biznesem przynosi wiele korzyści obu stronom. Wsparcie Caritasu przez firmy ma też dla nich pozytywne znaczenie wizerunkowe.
– Bez współdziałania nie byłoby możliwe rozwiązywanie największych problemów, z jakimi zmaga się współczesny świat. Caritas trudno sobie wyobrazić bez darczyńców indywidualnych i donatorów instytucjonalnych, w tym firm, bez których nasze możliwości działania byłby znikome – konkluduje ks. dr Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska.