Chociaż oficjalny poziom inflacji sięga 17,2 proc. to ceny w sklepach wzrosły znacznie bardziej.

Ogólnopolską analizę cen detalicznych w sklepach prowadzi platforma badawcza UCE Research oraz Wyższe Szkoły Bankowe. Analiza została oparta na monitoringu kosztów 12 kategorii produktów: pieczywa, nabiału, mięsa, owoców, warzyw, produktów sypkich, produktów tłuszczowych, dodatków spożywczych, używek, napojów, chemii gospodarczej oraz pozostałych artykułów. Są one badane w 40 tysiącach sklepów należących do 63 sieci handlowych w całym kraju.

Zgodnie z zebranymi danymi ceny monitorowanych produktów wzrosły we wrześniu o 24,1 proc. względem tego samego miesiąca rok temu. Wyższe ceny zanotowano we wszystkich sprawdzanych kategoriach.

Z pojedynczych produktów najbardziej podrożał cukier (o 100 proc.), olej (61,6 proc.), margaryna (60 proc.) i masło (50,4 proc.).

Jeżeli chodzi o całe kategorie, to rekordowe wzrosty zanotowano dla tłuszczów (o 57,4 proc.), produktów sypkich (43,6 proc.) oraz mięsa (38 proc.).

Najmniejsze wzrosty zanotowano dla warzyw i owoców – o odpowiednio 8,5 oraz 11 proc. Stosunkowo niewiele podrożało też pieczywo – o 14,8 proc., co tłumaczy się istnieniem dużej konkurencji wśród jego producentów.

PAP

Poprzedni artykułWielka Brytania zwiększa wydobycie ropy i gazu
Następny artykułGospodarka Ukrainy w bardzo złej kondycji. PKB spadł już o 30 procent