Podpisanie umowy planowane jest w pierwszym kwartale 2020 r. – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP PLK.
Zawarcie z polsko-chińskim konsorcjum umowy na przebudowę ważnej magistrali kolejowej może stać się impulsem do większego zaangażowania firm z Państwa Środka w zlecenia na remonty torów. W zakończonym właśnie przetargu na przebudowę linii do Białegostoku brało też udział konsorcjum China Civil Engineering Construction Corporation i China Railway Group. Wszystkie wspomniane spółki należą do chińskiego rządu.
– To niepokojące, że do realizacji kluczowych kontraktów budowlanych w Polsce angażowane są chińskie podmioty. Szczególnie biorąc pod uwagę doświadczenia z poprzednich lat. Potrzebujemy strategii rozwoju polskiego budownictwa,to bardzo ważne zadanie dla resortu rozwoju na najbliższą kadencję. To może być ostatni gwizdek biorąc pod uwagę coraz silniejsze przykręcanie kurka ze środkami unijnymi. – komentuje Kamil Goral, ekspert Rady Gospodarczej Strefy Wolnego Słowa.
Ponadto warto też przypomnieć, z jakimi problemami borykali się inwestorzy, którzy do przebudowy dwóch odcinków autostrady A2 przed Euro 2012 zdecydowali się wybrać jako wykonawcę chińskie konsorcjum Covec, która to spółka złożyła bardzo korzystną cenowo ofertę (poniżej połowy wartości kosztorysu). Do tego doszedł brak doświadczenia na polskim rynku. Efektem było porzucenie budowy przez spółkę, a GDDKiA musiała szybko szukać nowych wykonawców, którzy dokończą inwestycję jeszcze przed mistrzostwami.
JS/dziennik.pl