fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaŚwiatChińczycy przejmują rosyjski rynek motoryzacyjny

Chińczycy przejmują rosyjski rynek motoryzacyjny

10 miesięcy po rozpoczęciu przez Rosję wojny i – w rezultacie – po wycofaniu się z niej światowych koncernów motoryzacyjnych, do chińskich marek należy już ok. jedna trzecia rosyjskiego rynku motoryzacyjnego. Rosjanom pozostały tylko auta rosyjskie i chińskie. Innych nie kupią.

O ile w styczniu 2021 r., w ostatnim miesiącu przed wybuchem wojny, chińscy producenci sprzedali w Rosji 8235 samochodów, to w listopadzie było to już 16 138 aut. Tym samym chiński udział w rosyjskim rynku motoryzacyjnym wzrósł z 9,6 do 31,3 proc – wynika z danych rosyjskiej agencji analitycznej Autostat.

Po zbrojnej napaści na Ukrainę od Rosji odwrócił się praktycznie cały cywilizowany świat. W ciągu kilku miesięcy z kraju wycofało się kilkaset światowych koncernów. Oddając za symbolicznego rubla wszystkie swoje akcje w AwtoWAZ i własną fabrykę w Moskwie wycofało się nawet Renault. Jednak Rosjanie nie zostali tylko z Ładami, pozbawionymi zresztą wielu ważnych podzespołów, które dostarczało Renault. Okazję bowiem natychmiast wykorzystały Chiny, które próbują wchodzić także na rynki europejskie (mają np. dostarczać płyty podłogowe do polskiego auta elektrycznego Izery).

W Rosji ukształtował się nowy podział rynku – firmy rosyjskie, czyli de facto AwtoWAZ produkujący Łady, oferują samochody tańsze, w cenie do około 1,5 mln rubli (24 tys. dolarów), natomiast za produkty chińskiego przemysłu trzeba zapłacić generalnie znacznie więcej, bo powyżej 2,5 mln rubli.

Warto również wspomnieć, że w listopadzie reaktywowano markę Moskwicz. Zniknęła ona z rynku jeszcze w ubiegłym wieku, a teraz w ciągu kilku miesięcy wróciła z dwoma pierwszymi modelami. Oczywiście nie są to rosyjskie konstrukcje. W byłej fabryce Renault w Moskwie odbywa się montaż (a nie produkcja) pojazdów chińskiej marki JAC. Otrzymują one logo Moskwicza i jako takie trafiają na rynek.

Oczywiście sprzedaż na rynku rosyjskim to kropla w morzu, jeśli zestawić ją ze sprzedażą samochodów na rynku chińskim. To Chiny są obecnie największym motoryzacyjnym rynkiem świata, a rocznie na drogi Państwa Środka wyjeżdża około… 35 razy więcej nowych samochodów niż na drogi Rosji. W samym listopadzie w Chinach z salonów wyjechało ponad 2,3 mln nowych aut.

motoryzacja.interia.pl, KR

Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

Małopolska przyciąga więcej gości niż kurorty nad Morzem Śródziemnym

W 2023 roku zarezerwowano przez internet w Unii Europejskiej rekordową liczbę noclegów na wynajem krótkoterminowy.
2 MIN CZYTANIA

Chcesz zrobić karierę w unijnych instytucjach i pochodzisz z Europy Wschodniej? Masz duży problem

W ubiegłym roku ani jeden obywatel pochodzący z krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie zajął kierowniczego stanowiska w jednostkach administracji Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

35-godzinny tydzień pracy w Niemczech – jak reagują na to niemieckie firmy?

Nie tylko w Polsce, lecz także w Niemczech coraz częściej mówi się o skróceniu tygodnia pracy z 40 do 35 godzin. Po miesiącach negocjacji i wielu strajkach Deutsche Bahn zamierza spełnić żądanie Związku Maszynistów Niemieckich (GDL) odnośnie 35-godzinnego tygodnia pracy. Co sądzą o tym inne niemieckie przedsiębiorstwa?
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

Od smartfonów po samochody. Xiaomi rozpoczęło produkcję elektryków

Chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek swój pierwszy samochód elektryczny. Firma ma nadzieję, że wspólny system operacyjny SU7 z telefonami, laptopami i innymi urządzeniami spodoba się klientom.
2 MIN CZYTANIA

Chiny promują tanie wesela, bo chcą poprawy dzietności

Młode pary w Chinach planujące „proste” wesela, zamiast tradycyjnych z setkami gości, stały się hitem internetu po opublikowaniu przez chiński organ rządowy zajmujący się prawami kobiet artykułu wzywającego do bardziej oszczędnych wesel. Ma się to przyczynić do zwiększenia liczby małżeństw, co ma wpłynąć na większą dzietność.
2 MIN CZYTANIA