fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesChińscy konsumenci bojkotują KFC

Chińscy konsumenci bojkotują KFC

Największa organizacja chińskich konsumentów wezwała do bojkotu promocji posiłków KFC twierdząc, że zachęca ona do marnowania żywności. Chińskie Stowarzyszenie Konsumentów (CCA) twierdzi, że „doprowadziła niektórych klientów do szału zakupów”.

KFC uruchomiło w zeszłym tygodniu promocję z Pop Martem, chińskim producentem zabawek znanym z tzw. „tajemniczych pudełek”. Klienci przy zakupie niektórych zestawów posiłków KFC mogą zbierać limitowane wersje lalek Dimoo o dużych oczach i okrągłych twarzach. Sieć uruchomiła niezwykle popularną promocję w zeszłym tygodniu, aby uczcić 35. rocznicę otwarcia swojego pierwszego lokalu w Chinach kontynentalnych.

KFC „wykorzystało sprzedaż pudełek z limitowaną edycją, aby skłonić konsumentów do irracjonalnych i nadmiernych zakupów zestawów posiłków, co jest sprzeczne z porządkiem publicznym, dobrymi obyczajami i duchem prawa” – napisała w oświadczeniu chińska, państwowa organizacja konsumentów.

Miało to skutkować tym, że „pojedynczy klient wydał 10 494 juanów (1649 USD) na ponad 100 posiłków za jednym razem, aby zebrać zabawki, a niektórzy płacili innym za zakup posiłków dla nich lub po prostu je wyrzucali”.

W 2020 r. chiński rząd rozpoczął kampanię przeciwko marnowaniu żywności, której inicjatorem był sam prezydent Xi Jinping. Nazwał wtedy ilość marnowanej żywności w Chinach za „szokującą i przygnębiającą”. „Kampania czystego talerza” pojawiła się w kontekście obaw o bezpieczeństwo żywnościowe podczas pandemii. W ramach kampanii zakazano np. internetowym influencerom „napadowego objadania się na platformach społecznościowych” online, a bywalców restauracji namawiano, aby nie zamawiali więcej niż mogą zjeść.

BBC/KR

Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

Od smartfonów po samochody. Xiaomi rozpoczęło produkcję elektryków

Chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek swój pierwszy samochód elektryczny. Firma ma nadzieję, że wspólny system operacyjny SU7 z telefonami, laptopami i innymi urządzeniami spodoba się klientom.
2 MIN CZYTANIA

Chiny promują tanie wesela, bo chcą poprawy dzietności

Młode pary w Chinach planujące „proste” wesela, zamiast tradycyjnych z setkami gości, stały się hitem internetu po opublikowaniu przez chiński organ rządowy zajmujący się prawami kobiet artykułu wzywającego do bardziej oszczędnych wesel. Ma się to przyczynić do zwiększenia liczby małżeństw, co ma wpłynąć na większą dzietność.
2 MIN CZYTANIA