Zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę satelita GeeSAT-1 zostały wystrzelone z Centrum Satelitarnego Xichang w południowo-zachodniej prowincji Syczuan. Geely poinformowała, że planuje wysłanie kolejnych 63 satelitów na orbicie do 2025 roku, ostatecznie planuje konstelację 240.
Geely staje się drugim dużym producentem samochodów, który jest powiązany z biznesem kosmicznym. SpaceX, należący do prezesa Tesli Elona Muska, ma na orbicie ponad 2000 satelitów dla swojej sieci Starlink, która oferuje komercyjne usługi internetowe. Starlink planuje posiadać sieć pierwszej generacji z 4408 satelitami.
Podczas gdy SpaceX używa własnych rakiet do wystrzeliwania swoich satelitów, Geely użył rakiety Long March 2C opracowanej i obsługiwanej przez chińską państwowe agencje. Satelity będą działać przez pięć lat i ulegną dezintegracji w ziemskiej atmosferze, nie pozostawiając żadnych kosmicznych śmieci – podkreśla firma.
Oprócz zapewniania wsparcia w zakresie precyzyjnego pozycjonowania autonomicznym samochodom, Geely zapowiedziała, że jej sieć będzie również pełnić inne funkcje komercyjne, takie jak świadczenie usług komunikacyjnych podczas Igrzysk Azjatyckich we wrześniu.
Chińskie sieci satelitarne są zdominowane przez chińskie wojsko, ale rząd zaczął zezwalać na prywatne inwestycje w chiński przemysł kosmiczny w 2014 r. Od tego czasu komercyjne firmy, niektóre wspierane przez władze lokalne, wdarły się do tego do sektora. Większość z nich koncentruje się na produkcji satelitów, część próbuje zbudować małe pojazdy nośne, w tym rakiety wielokrotnego użytku.
W swoim najnowszym pięcioletnim planie na lata 2021-2025 Pekin wezwał do stworzenia zintegrowanej sieci satelitów do komunikacji, teledetekcji i nawigacji. Według państwowych mediów Chiny mają obecnie ponad 400 satelitów rozmieszczonych w kosmosie, w tym satelity będące własnością komercyjną.
Reuters/KR