Nadwyżka handlowa Chin wzrosła w ubiegłym roku do rekordowego poziomu 877,6 mld dolarów. Eksport wzrósł pomimo osłabienia popytu w USA i w Europie oraz polityki „zero-COVID”, która tymczasowo zamknęła Szanghaj i inne ośrodki przemysłowe. Wzrost gospodarczy Chin będzie jednak prawdopodobnie o połowę niższy niż prognozowany przez chińskie władze w połowie zeszłego roku.

Eksport Chin w roku 2022 wzrósł o 7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim – do 3,95 bln dolarów, spowalniając w porównaniu z gwałtownym wzrostem o 29,9 proc. w 2021 r. – wynika z chińskich danych celnych.

Chiński import wzrósł o 1,1 proc. – do 2,7 bln dolarów, co jest mniejszym wzrostem w stosunku do 30,1 proc. z poprzedniego roku. Powodem jest mniejszy wzrost gospodarczy i słabsze wydatki konsumpcyjne.

Nadwyżka w handlu światowym kraju wzrosła o 29,7 proc. w stosunku do rekordu z 2021 r. – już najwyższego w historii osiągniętego przez jakikolwiek kraj.

Zeszłoroczny eksport z Chin do Stanów Zjednoczonych wzrósł o 1 proc. w stosunku do 2021 r. – do 581,8 mld USD, pomimo podwyżek ceł wprowadzonych przez poprzednika prezydenta Joe Bidena, Donalda Trumpa, które nadal obowiązują na wiele towarów. Chiński import amerykańskich towarów spadł natomiast o 1 proc. – do 177,6 mld dolarów.

Roczna nadwyżka handlowa Chin ze Stanami Zjednoczonymi (jeden z czynników, które skłoniły Trumpa do podwyższenia ceł) wzrosła o 1,8 proc. od 2021 r. – do 404,1 mld dolarów.

Chiny najprawdopodobniej osiągnęły 2,8-proc. wzrost PKB w 2022 r. – wynika z danych uzyskanych od ekonomistów ankietowanych przez Agencję Reuter. Plany chińskich władz zakładały poziom 5,5 proc.

Prognozy przewidują dalsze osłabienie wzrostu chińskiego eksportu w miarę rosnącego prawdopodobieństwa recesji w gospodarkach zachodnich. Niektórzy spodziewają się spadku tegorocznego eksportu.

Z drugiej strony aktywność biznesowa i konsumencka zaczyna się odbijać po niespodziewanej decyzji rządzącej partii komunistycznej o zniesieniu polityki „zero-COVID”, mimo że została ona tymczasowo osłabiona przez gwałtowny wzrost zakażeń, który zmusił niektóre fabryki, restauracje i inne firmy do zamknięcia z powodu braku zdrowych pracowników. Chińscy konsumenci dopiero stopniowo wracają do centrów handlowych i restauracji.

Associated Press, Reuter, KR

Poprzedni artykułDo kogo trafi puchar Australian Open 2023?
Następny artykułMieszkaniówka niepokojąco zwalnia. Pomóc mogą zmiany legislacyjne