fbpx
sobota, 2 marca, 2024
Strona głównaInnowacjeChiński producent elektryków zastąpi pracowników sztuczną inteligencją i robotami

Chiński producent elektryków zastąpi pracowników sztuczną inteligencją i robotami

Chiński lider produkcji pojazdów elektrycznych Nio chce, żeby do 2027 r. sztuczna inteligencja i roboty zastąpiły w firmie 30 proc. siły roboczej. Ma to poprawić wydajność, obniżyć koszty i zmniejszyć zależność od wykwalifikowanych pracowników. W listopadzie firma zwolniła już 10 proc. personelu.

Nio przewiduje w przyszłości pełną automatyzację swoich zakładów dzięki wykorzystaniu zaawansowanej sztucznej inteligencji i robotyce – zapowiada Ji Huaqiang, wiceprezes Nio. Stwierdził on, że gdyby sztuczna inteligencja mogła podejmować 80 proc. decyzji produkcyjnych, firma mogłaby do 2025 r. zmniejszyć o 50 proc. liczbę stanowisk kierowniczych. Dodał, że roboty przemysłowe mogą pomóc firmie zmniejszyć zatrudnienie pracowników na liniach produkcyjnych o 30 proc. w latach 2025-2027.

Konkurencja wymusza zmiany

Według danych z rejestru korporacyjnego Qichacha na koniec 2022 roku Nio zatrudniało około 7 tys. pracowników. Działania firmy następują w obliczu intensywnej konkurencji i presji na chińskim rynku pojazdów elektrycznych, który jest największy na świecie. Działa na nim ok. 200 graczy, co budzi obawy związane ze znaczną nadwyżką mocy produkcyjnych.

Firma z Szanghaju konkuruje z Teslą i innymi markami pojazdów elektrycznych klasy premium. Nio (wraz z Xpeng i Li Auto) jest jednym z czołowych chińskich producentów takich pojazdów. Na ten rynek elektryków wchodzą także producent smartfonów Xiaomi i internetowy gigant Baidu, którzy swoimi inteligentnymi pojazdami przyciągają zamożnych klientów.

South China Morning Post, KR
Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

Rewolucja cyfrowa w firmach jest nieunikniona

Zdecydowana większość producentów uważa, że w najbliższych kilku latach sposób działania ich firm zostanie zmieniony przez wpływ technologii cyfrowych.
2 MIN CZYTANIA

Polskie firmy pod ostrzałem hakerów

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw w minionym roku przynajmniej raz była celem ataku cyberprzestępców.
2 MIN CZYTANIA

Kasy samoobsługowe pójdą w odstawkę?

Jeden z portali tak zatytułował swój artykuł na temat marketowego handlu: „Polacy pokochali kasy samoobsługowe”. Czy aby na pewno?
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Tajwańscy producenci chipów budują fabryki w Japonii

Gigant w produkcji chipów Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) otworzył swoją pierwszą fabrykę półprzewodników w Japonii w ramach swojej globalnej ekspansji. Japan Advanced Semiconductor Manufacturing (JASM) ma zostać uruchomiona jeszcze w tym roku.
2 MIN CZYTANIA

Mercedes ogranicza plany produkcji samochodów elektrycznych

Mercedes-Benz opóźnił swoje plany produkcji samochodów elektrycznych o pięć lat. Zapewnił jednocześnie inwestorów, że będzie stale udoskonalać swoje modele z silnikami spalinowym.
< 1 MIN CZYTANIA

Ogromne koszty wychowania dziecka w Chinach

Chiny są jednym z najdroższych miejsc na świecie do wychowywania dzieci (ustępują jedynie Korei Południowej). Wyprzedzają pod tym względem Stany Zjednoczone i Japonię – poinformowali chińscy analitycy.
2 MIN CZYTANIA