fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaŚwiatChińskie centrum propagandowe wydało 19 mln dolarów na promocję w... amerykańskich mediach

Chińskie centrum propagandowe wydało 19 mln dolarów na promocję w… amerykańskich mediach

Od listopada 2016 r. Washington Post otrzymał od China Daily, anglojęzycznej gazety kontrolowanej przez Komunistyczną Partię Chin, wynagrodzenia za promocję o łącznej wartości 4,6 mln dolarów, a Wall Street Journal – 6 mln dolarów.

Obie gazety publikowały płatny dodatek, który produkuje China Daily, zatytułowany China Watch. Jest on zaprojektowany tak, by wyglądał jak inne artykuły, jednak często zawiera prochińską interpretację wydarzeń. Jeden z nich, z września 2018 r. wychwalał działania chińskiego prezydenta Xi Jipinga nagłówkiem: „Jeden pas i jedna droga w zgodzie z nacjami afrykańskimi”. W tym samym dodatku znalazł się tekst zatytułowany „Cła dadzą się we znaki amerykańskim nabywcom nieruchomości”, który utrzymywał, że przez amerykańskie cła na chińską tarcicę wzrosną koszty budowy domów w Stanach Zjednoczonych.

China Daily zapłaciło także za promocję innym gazetom, takim jak: The New York Times ($50,000), Foreign Policy ($240,000), The Des Moines Register ($34,600) i CQ-Roll Call ($76,000). Wydało łącznie $11,002,628 na promocję w amerykańskich gazetach i kolejne $265,822 na promocję na Twitterze.

Dokumenty złożone w Departamencie Sprawiedliwości wykazują także, że China Daily zapłaciło dodatkowo ponad 7,6 mln dolarów gazetom i drukarniom za publikację swoich treści czytelnikom w Ameryce. The Los Angeles Times, The Seattle Times, The Atlanta Journal-Constitution, The Chicago Tribune, The Houston Chronicle i The Boston Globe zostały wymienione jako klienci China Daily.

Departament Sprawiedliwości od lat wymaga, by China Daily informowała o swojej działalności raz na pół roku, na podstawie ustawy o rejestracji agentów zagranicznych (Foreign Agents Registration Act – FARA). Ostatni raport, który China Daily złożyło 1. czerwca, jest pierwszym, który zawiera szczegółową listę płatności na rzecz mediów amerykańskich. Dotyczy ona okresu pomiędzy listopadem 2016 i kwietniem 2020 r.
China Daily i inne kontrolowane przez Pekin ośrodki propagandy zaczęto poddawać dogłębnej analizie w dobie pandemii koronawirusa. Chińscy urzędnicy państwowi wysokiego szczebla próbowali zrzucić winę za rozprzestrzenienie się choroby na Amerykę i inne zachodnie kraje. Wiele z tych pozostających pod władzą reżimu wydawnictw powtarza słowa komunistycznych przywódców.

China Daily nie udzieliło komentarza.

Źródło: Chuck Ross/The Daily Caller

INNE Z TEJ KATEGORII

Małopolska przyciąga więcej gości niż kurorty nad Morzem Śródziemnym

W 2023 roku zarezerwowano przez internet w Unii Europejskiej rekordową liczbę noclegów na wynajem krótkoterminowy.
2 MIN CZYTANIA

Chcesz zrobić karierę w unijnych instytucjach i pochodzisz z Europy Wschodniej? Masz duży problem

W ubiegłym roku ani jeden obywatel pochodzący z krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie zajął kierowniczego stanowiska w jednostkach administracji Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

35-godzinny tydzień pracy w Niemczech – jak reagują na to niemieckie firmy?

Nie tylko w Polsce, lecz także w Niemczech coraz częściej mówi się o skróceniu tygodnia pracy z 40 do 35 godzin. Po miesiącach negocjacji i wielu strajkach Deutsche Bahn zamierza spełnić żądanie Związku Maszynistów Niemieckich (GDL) odnośnie 35-godzinnego tygodnia pracy. Co sądzą o tym inne niemieckie przedsiębiorstwa?
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA