fbpx
sobota, 20 kwietnia, 2024
Strona głównaŚwiatChińskie produkty zdominowały rosyjski rynek

Chińskie produkty zdominowały rosyjski rynek

Po rozpoczęciu wojny na Ukrainie dotychczasowe miejsce produktów wielu zachodnich firm zajęły na rosyjskim rynku produkty chińskie.

Podczas gdy jeszcze w 2021 roku smartfony marek Apple i Samsung stanowiły 53 proc. sprzedawanych urządzeń tego typu w Federacji Rosyjskiej, to w roku 2022 roku ich udział na tym rynku spadł do 3 proc. Jest to spowodowane wycofaniem się tych firm z działalności w Rosji po inwazji tego kraju na Ukrainę.

Jednocześnie smartfony chińskich przedsiębiorstw – jak Xiaomi czy Realme stanowiły w ubiegłym roku 95 proc. wszystkich sprzedanych w Rosji, podczas gdy rok wcześniej było to 40 proc.

Podobnie wygląda sytuacja na rynku motoryzacyjnym. W ostatnim roku pierwszą dziesiątkę najchętniej kupowanych przez Rosjan marek opuściły BMW i Mercedes. Swoją działalność w tym kraju zakończyły takie koncerny jak Renault, Hyundai i Kia. Ich miejsce zajęły pojazdy z Państwa Środka z logo takich producentów jak Chery i Great Wall Motor.

Sprzęt czy auta zachodnich marek trafiają jednak cały czas do państwa Władimira Putina w ramach mechanizmu „importu równoległego”. Polega on na sprowadzaniu objętych sankcjami dóbr z państw trzecich, zamiast bezpośrednio od oficjalnych producentów czy dystrybutorów danych produktów. Ich zakup przez obywateli Federacji Rosyjskiej może się jednak wiązać z licznymi niedogodnościami, jak np. brakiem aktualizacji w smartfonach czy odcięciem od możliwości skorzystania z gwarancji na samochody.

msn.com
Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

35-godzinny tydzień pracy w Niemczech – jak reagują na to niemieckie firmy?

Nie tylko w Polsce, lecz także w Niemczech coraz częściej mówi się o skróceniu tygodnia pracy z 40 do 35 godzin. Po miesiącach negocjacji i wielu strajkach Deutsche Bahn zamierza spełnić żądanie Związku Maszynistów Niemieckich (GDL) odnośnie 35-godzinnego tygodnia pracy. Co sądzą o tym inne niemieckie przedsiębiorstwa?
5 MIN CZYTANIA

Ile kosztuje godzina pracy w Unii Europejskiej?

Eurostat opublikował dane na temat godzinowych kosztów pracy w poszczególnych państwach należących do Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Niemcy będą kontrolować, na co migranci wydają pieniądze

Władze Hamburga przestały wypłacać gotówkę ubiegającym się o azyl migrantom i zastąpiły ją doładowaniami określonych kwot na karty płatnicze.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Ile zarobią nasi wybrańcy do samorządów?

W ostatnich wyborach prawie 50 tysięcy kandydatów na radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów uzyskało wymarzony mandat. Ile zarobią osoby, które będą nas reprezentować w samorządzie?
3 MIN CZYTANIA

Ile kosztuje godzina pracy w Unii Europejskiej?

Eurostat opublikował dane na temat godzinowych kosztów pracy w poszczególnych państwach należących do Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA