Wstępne ustalenia w sprawie nowego projektu podjęto podczas 10 Światowego Forum Pokoju w Pekinie. O planach jego realizacji poinformował Szachrat Nuryszew, ambasador Kazachstanu w Chinach.
Linia ma łączyć również Kirgistan i Uzbekistan oraz być ważnym elementem południowej części Nowego Eurazjatyckiego Mostu Kontynentalnego. Połączy on Azję Wschodnią i Południowo-Wschodnią z Azją Środkową i Zachodnią, aby finalnie dać możliwość transportu do Afryki Północnej i Południowej Europy.
Nowe tory skrócą o 900 kilometrów drogę z Państwa Środka na Bliski Wschód i do Europy, wobec obecnie używanych tras. Pozwolą też zmniejszyć o 7-8 dni czas podróży.
Rozwój infrastruktury kolejowej umacnia Kazachstan jako ważne centrum logistyczne na mapie dróg transportu towarów, realizowanych w ramach chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku. Już w 2019 roku 90 procent pociągów towarowych z Chin do Europy przejeżdżało przez ten kraj. W pierwszych pięciu miesiącach obecnego roku drogę tę pokonało już 6157 transportów, co oznacza wzrost o 3 procent, względem analogicznego okresu roku poprzedniego.
globaltimes.cn