Chiński eksport napędzany jest popytem na samochody elektryczne i sprzedażą aut do Rosji. W ubiegłym roku Chiny wyprzedziły Niemcy i stały się drugim co do wielkości – po Japonii – eksporterem samochodów na świecie. Według Chińskiej Generalnej Administracji Celnej Chiny wyeksportowały w 2022 roku 3,2 miliona pojazdów, a Niemcy 2,6 miliona.
Chiny stawiają na samochody elektryczne
Zdaniem ekspertów w rozwoju chińskiego przemysłu motoryzacyjnego pomaga odchodzenie od paliw kopalnych, w odpowiedzi na co kraj przestawił się na produkcję samochodów elektrycznych.
W I kwartale tego roku chiński eksport pojazdów na nową energię (NEV), w tym samochodów elektrycznych, wzrósł o ponad 90 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Do czołowych chińskich eksporterów pojazdów NEV należą: chińskie ramię Tesli, SAIC – właściciel marki MG, a także BYD wspierany przez amerykańskiego inwestora Warrena Buffetta.
Tesla ma ogromny zakład produkcyjny w Szanghaju, który eksportuje m.in. do Japonii i Europy. Fabryka Gigafactory Tesli jest obecnie w stanie wyprodukować 1,25 miliona pojazdów rocznie, a firma planuje dalsze zwiększenie mocy produkcyjnych.
Chiny odnotowały również wzrost eksportu samochodów do Rosji od początku wojny na Ukrainie, gdy kraje zachodnie nałożyły sankcje handlowe na Moskwę. W ubiegłym roku chińscy producenci samochodów – w tym Geely, Chery i Great Wall – odnotowali wzrost udziału w motoryzacyjnym rynku rosyjskim po tym, gdy rywale (m.in. Volkswagen i Toyota) wycofali się z tego kraju.