Według danych udostępnionych CNBC przez firmę MDS Transmodal zajmującą się ekonomiką transportu, Chiny straciły udział w kluczowych kategoriach konsumenckich, takich jak: odzież i akcesoria, obuwie, meble i artykuły podróżne, jednocześnie odnotowując spadek udziału w eksporcie także w obszarze minerałów czy technologii biurowej.
„Chińskia polityka 'zero COVID’ ma wpływ na produkcję, a producenci szukają alternatyw dla obecnej fabryki świata” – uważa Antonella Teodoro, starszy konsultant w MDS Transmodal. „Przechodząc do poszczególnych grup towarów eksportowanych z Chin zauważamy, że Chiny nadal tracą udział w rynku, a na znaczeniu zyskuje Wietnam” – powiedziała Teodoro.
Jej zdaniem bliskość Wietnamu do Chin i tania siła robocza to powody, dla których Wietnam jest uważany za odpowiednią alternatywę. Tendencja ta jest zgodna z innymi niedawnymi badaniami rynkowymi.
Konkurencja nasiliła się już przed pandemią. Wietnam odebrał Chinom lwią część handlu wytwórczego, osiągając prawie 360-proc. wzrost w handlu dalekobieżnym od 2014 r. roku, kiedy kraj zaczął inwestować w sektor morski i produkcyjny. Według MDS Transmodal także Malezja i Bangladesz przejęły znaczną część produkcji odzieży z Chin, podczas gdy Tajwan odnotował nieznaczny wzrost w produkcji metali.
Według Akhila Naira, wiceprezesa ds. produktów Azji i Pacyfiku w SEKO Logistics, od czasu wprowadzenia na chińskie produkty amerykańskich taryf handlowych (w 2018 r.) trwa poszukiwanie alternatywnych źródeł zaopatrzenia, początkowo ograniczonych do mody i obuwia. Nasilający się destrukcyjny wpływ lockdownów w Chinach (Shenzhen, Ningbo itp.) oraz zakłócenia w łańcuchach dostaw doprowadziły do „szybkiego wzrostu liczby klientów, którzy zabezpieczali swoje zasoby geograficzne, zwłaszcza w krajach takich jak Wietnam”.
Nair twierdzi, że SEKO odnotowało wzrost wewnątrzazjatyckiego handlu surowcami, a następnie eksport wyrobów gotowych z Wietnamu i innych krajów Azji Południowo-Wschodniej.
Dane z firmy Project44 zajmującej się śledzeniem ładunków pokazują, że całkowita pojemność statków w TEU (kontenerach) opuszczających chińskie porty spada od początku 2021 r. Menedżerowie ds. logistyki twierdzą, że zamówienia na ładunki przybywające z Chin do USA w listopadzie mają spaść o 40-50 proc.
CNBS/KR