fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaŚwiatChiny tracą udział w handlu na rzecz azjatyckich sąsiadów, szczególnie Wietnamu

Chiny tracą udział w handlu na rzecz azjatyckich sąsiadów, szczególnie Wietnamu

Chiny tracą – na rzecz azjatyckich sąsiadów – udział w rynku produkcyjnym i eksportowym w kluczowych sektorach. Polityka „zero COVID” jest istotnym czynnikiem prowadzącym do dalszej erozji ich długotrwałej dominacji w światowym handlu.

Według danych udostępnionych CNBC przez firmę MDS Transmodal zajmującą się ekonomiką transportu, Chiny straciły udział w kluczowych kategoriach konsumenckich, takich jak: odzież i akcesoria, obuwie, meble i artykuły podróżne, jednocześnie odnotowując spadek udziału w eksporcie także w obszarze minerałów czy technologii biurowej.

„Chińskia polityka 'zero COVID’ ma wpływ na produkcję, a producenci szukają alternatyw dla obecnej fabryki świata” – uważa Antonella Teodoro, starszy konsultant w MDS Transmodal. „Przechodząc do poszczególnych grup towarów eksportowanych z Chin zauważamy, że Chiny nadal tracą udział w rynku, a na znaczeniu zyskuje Wietnam” – powiedziała Teodoro.

Jej zdaniem bliskość Wietnamu do Chin i tania siła robocza to powody, dla których Wietnam jest uważany za odpowiednią alternatywę. Tendencja ta jest zgodna z innymi niedawnymi badaniami rynkowymi.

Konkurencja nasiliła się już przed pandemią. Wietnam odebrał Chinom lwią część handlu wytwórczego, osiągając prawie 360-proc. wzrost w handlu dalekobieżnym od 2014 r. roku, kiedy kraj zaczął inwestować w sektor morski i produkcyjny. Według MDS Transmodal także Malezja i Bangladesz przejęły znaczną część produkcji odzieży z Chin, podczas gdy Tajwan odnotował nieznaczny wzrost w produkcji metali.

Według Akhila Naira, wiceprezesa ds. produktów Azji i Pacyfiku w SEKO Logistics, od czasu wprowadzenia na chińskie produkty amerykańskich taryf handlowych (w 2018 r.) trwa poszukiwanie alternatywnych źródeł zaopatrzenia, początkowo ograniczonych do mody i obuwia. Nasilający się destrukcyjny wpływ lockdownów w Chinach (Shenzhen, Ningbo itp.) oraz zakłócenia w łańcuchach dostaw doprowadziły do „szybkiego wzrostu liczby klientów, którzy zabezpieczali swoje zasoby geograficzne, zwłaszcza w krajach takich jak Wietnam”.

Nair twierdzi, że SEKO odnotowało wzrost wewnątrzazjatyckiego handlu surowcami, a następnie eksport wyrobów gotowych z Wietnamu i innych krajów Azji Południowo-Wschodniej.

Dane z firmy Project44 zajmującej się śledzeniem ładunków pokazują, że całkowita pojemność statków w TEU (kontenerach) opuszczających chińskie porty spada od początku 2021 r. Menedżerowie ds. logistyki twierdzą, że zamówienia na ładunki przybywające z Chin do USA w listopadzie mają spaść o 40-50 proc.

CNBS/KR

Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

Małopolska przyciąga więcej gości niż kurorty nad Morzem Śródziemnym

W 2023 roku zarezerwowano przez internet w Unii Europejskiej rekordową liczbę noclegów na wynajem krótkoterminowy.
2 MIN CZYTANIA

Chcesz zrobić karierę w unijnych instytucjach i pochodzisz z Europy Wschodniej? Masz duży problem

W ubiegłym roku ani jeden obywatel pochodzący z krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie zajął kierowniczego stanowiska w jednostkach administracji Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

35-godzinny tydzień pracy w Niemczech – jak reagują na to niemieckie firmy?

Nie tylko w Polsce, lecz także w Niemczech coraz częściej mówi się o skróceniu tygodnia pracy z 40 do 35 godzin. Po miesiącach negocjacji i wielu strajkach Deutsche Bahn zamierza spełnić żądanie Związku Maszynistów Niemieckich (GDL) odnośnie 35-godzinnego tygodnia pracy. Co sądzą o tym inne niemieckie przedsiębiorstwa?
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

Od smartfonów po samochody. Xiaomi rozpoczęło produkcję elektryków

Chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek swój pierwszy samochód elektryczny. Firma ma nadzieję, że wspólny system operacyjny SU7 z telefonami, laptopami i innymi urządzeniami spodoba się klientom.
2 MIN CZYTANIA

Chiny promują tanie wesela, bo chcą poprawy dzietności

Młode pary w Chinach planujące „proste” wesela, zamiast tradycyjnych z setkami gości, stały się hitem internetu po opublikowaniu przez chiński organ rządowy zajmujący się prawami kobiet artykułu wzywającego do bardziej oszczędnych wesel. Ma się to przyczynić do zwiększenia liczby małżeństw, co ma wpłynąć na większą dzietność.
2 MIN CZYTANIA