fbpx
niedziela, 1 października, 2023
Strona głównaTransportCiężarówki w UE mają być zeroemisyjne już w 2040

Ciężarówki w UE mają być zeroemisyjne już w 2040

Zdaniem Yannicka Jadota, francuskiego europosła zajmującego się regulacjami klimatycznymi, Unia Europejska powinna wprowadzić przepisy wymagające, by nowe ciężarówki miały zerową emisję CO2 już od 2040 r.

Unia Europejska przygotowuje ostrzejsze normy emisji dwutlenku węgla dla nowych samochodów ciężarowych na rynku unijnym, dążąc do osiągnięcia zerowej emisji netto w całej gospodarce bloku do 2050 r. W lutym br. Komisja Europejska zaproponowała producentom cel do 2040 r., polegający na zmniejszeniu o 90 proc. średniej emisji CO2 dla sprzedawanych przez nich nowych samochodów ciężarowych. Teraz – zgodnie z projektem autorstwa Yannicka Jadota, głównego negocjatora PE w sprawie tych przepisówParlament Europejski ma rozważyć zaostrzenie tego przepisu do 100 proc. redukcji emisji CO2 – informuje serwis EURACTIV.com.

Ostrzejsze limity

Zdaniem radykalnego Francuza Unia powinna ustanowić surowsze limity emisji CO2 dla ciężarówek na lata 2030 i 2035 – odpowiednio 65 proc. i 95 proc. redukcji emisji.

To jest naprawdę coś, czego potrzebujemy, aby upewnić się, że europejscy producenci [chodzi o unijnych producentów – red.] (…) są na dobrej drodze w stosunku do międzynarodowej konkurencji – powiedział Jadot w wywiadzie.

Zagrożenie dla wyimaginowanego celu

Jadot stwierdził też, że redukcja emisji dwutlenku węgla o mniej niż 100 proc. do 2040 r. oznaczałaby, że w 2050 r. ciężarówki emitujące CO2 nadal będą jeździły po drogach, zagrażając podstawowemu celowi klimatycznemu Unii Europejskiej.

Europarlamentarzyści będą głosować nad projektem sprawozdania Jadota – być może poprawionym – jeszcze w tym roku; przed negocjacjami z rządami krajów członkowskich w sprawie ostatecznych przepisów.

Źródło: EURACTIV.com

 

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL), tygodnikami „Do Rzeczy” i „Najwyższy Czas!”, oraz dwumiesięcznikami „Polonia Christiana” (i z serwisem pch24.pl) i „Magna Polonia”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Powstanie Odrzański Wodorowy Szlak Transportowy

Grupa KGHM wraz z Grupą Azoty chcą współpracować w dużym programie logistycznym o nazwie Odrzański Wodorowy Szlak Transportowy.
2 MIN CZYTANIA

Niemcy rozczarowani autami elektrycznymi?

Większość Niemców, którzy zdecydowali się na zakup auta elektrycznego, dzisiaj żałuje tej decyzji.
2 MIN CZYTANIA

Pociągi PKP Intercity przyspieszą i zabiorą więcej pasażerów

Do 2030 roku PKP Intercity zamierza przeprowadzić gruntowną modernizację swojego taboru, aby zapewnić pasażerom bardziej komfortowe i szybsze połączenia.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Kolejny przykład marnotrawstwa i generowania strat przez dotacje

Wielomilionowa sieć szkieletowa szerokopasmowego internetu, zbudowana przy współfinansowaniu z funduszy Unii Europejskiej, pozostaje niewykorzystana i generuje coroczne straty.
2 MIN CZYTANIA

Trzecia siła z największą konwencją w Spodku

W sobotę 23 września Konfederacja zorganizowała największą konwencję partyjną tego sezonu wyborczego. Katowicki Spodek był niemal pełny kandydatów na parlamentarzystów i działaczy z całej Polski (ostatni raz takie tłumy w Spodku widziałem kilka lat temu na koncercie Kultu). Tym razem pierdyliardy złotych już nie leciały na publikę, ale nie zabrakło efektów specjalnych. Najważniejsza jest jednak merytoryka.
6 MIN CZYTANIA

UE chce przejmować kolejne obszary władzy!

Parlament Europejski chce, aby kolejne obszary, które tradycyjnie należą do wyłącznych kompetencji państwa, przechodziły spod władzy krajów członkowskich na rzecz brukselskiej centrali.
< 1 MIN CZYTANIA