fbpx
czwartek, 18 lipca, 2024
Strona głównaTransportCiężarówki w UE mają być zeroemisyjne już w 2040

Ciężarówki w UE mają być zeroemisyjne już w 2040

Zdaniem Yannicka Jadota, francuskiego europosła zajmującego się regulacjami klimatycznymi, Unia Europejska powinna wprowadzić przepisy wymagające, by nowe ciężarówki miały zerową emisję CO2 już od 2040 r.

Unia Europejska przygotowuje ostrzejsze normy emisji dwutlenku węgla dla nowych samochodów ciężarowych na rynku unijnym, dążąc do osiągnięcia zerowej emisji netto w całej gospodarce bloku do 2050 r. W lutym br. Komisja Europejska zaproponowała producentom cel do 2040 r., polegający na zmniejszeniu o 90 proc. średniej emisji CO2 dla sprzedawanych przez nich nowych samochodów ciężarowych. Teraz – zgodnie z projektem autorstwa Yannicka Jadota, głównego negocjatora PE w sprawie tych przepisówParlament Europejski ma rozważyć zaostrzenie tego przepisu do 100 proc. redukcji emisji CO2 – informuje serwis EURACTIV.com.

Ostrzejsze limity

Zdaniem radykalnego Francuza Unia powinna ustanowić surowsze limity emisji CO2 dla ciężarówek na lata 2030 i 2035 – odpowiednio 65 proc. i 95 proc. redukcji emisji.

To jest naprawdę coś, czego potrzebujemy, aby upewnić się, że europejscy producenci [chodzi o unijnych producentów – red.] (…) są na dobrej drodze w stosunku do międzynarodowej konkurencji – powiedział Jadot w wywiadzie.

Zagrożenie dla wyimaginowanego celu

Jadot stwierdził też, że redukcja emisji dwutlenku węgla o mniej niż 100 proc. do 2040 r. oznaczałaby, że w 2050 r. ciężarówki emitujące CO2 nadal będą jeździły po drogach, zagrażając podstawowemu celowi klimatycznemu Unii Europejskiej.

Europarlamentarzyści będą głosować nad projektem sprawozdania Jadota – być może poprawionym – jeszcze w tym roku; przed negocjacjami z rządami krajów członkowskich w sprawie ostatecznych przepisów.

Źródło: EURACTIV.com

 

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA