Polska Rada Centrów Handlowych wspólnie z firmą badawczą GfK przygotowała raport, który ocenia obecny stan handlu w Polsce i próbuje odpowiedzieć na pytanie, co czeka go w przyszłości.

W raporcie zatytułowanym „Przyszłość centrów handlowych” wskazano, że centra handlowe już od trzech dekad kreują w Polsce nowoczesny handel, tworząc też przestrzeń dla rozrywki i gastronomii. Poza tym centra handlowe dały możliwość rozwoju wielu sieciom detalicznym oraz ich markom, czego brakowało im na istniejących kiedyś ulicach handlowych. Centra stały się też dla niektórych konsumentów miejscem spędzania wolnego czasu, a także są pozytywnie oceniane przez klientów ze względu na atrakcyjność cen, szerokość asortymentu, wygodę oraz doradztwo sprzedaży.

Analitycy PRCH oraz GfK zauważyli jednak, że dzisiaj handel w Polsce jest rozdrobniony, bo z ok. 350 tys. sklepów stacjonarnych tylko ok. 10 proc. znajduje się w centrach handlowych, a w naszym kraju operuje też ok. 49 tys. sklepów internetowych, których liczba w ciągu dwóch lat wzrosła aż o 50 proc.

– Przyszłością zakupów jest niewątpliwie handel wielokanałowy, gdzie każdy kanał ma swoją wartość, jest od siebie współzależny. Centra handlowe, które są bardzo dobrze zlokalizowane, mają szansę zyskać dzięki swojej dostępności, a co za tym idzie np. łatwości odbioru czy wymiany zakupionych przez internet produktów – powiedział cytowany w raporcie Grzegorz Grajkowski, dyrektor operacyjny Unibail-Rodamco-Westfield. – W obliczu zmian społecznych centra handlowe w jeszcze większym stopniu będą rozszerzać swoją ofertę, by dawać klientom jeszcze większy dostęp do rozrywki, gastronomii i kultury. Wiele obiektów może wpadać w pułapkę zbyt podobnej oferty. Bardzo istotne jest konsekwentne budowanie dopasowanego do potrzeb klientów tenant mix-u – dodał.

W raporcie podsumowano, że centra handlowe powinny dopasować się do zmian kulturowych i pokoleniowych, a także digitalizacji życia codziennego oraz postępu technologicznego. Oznacza to, że branża handlowa powinna wykorzystywać wszystkie kanały sprzedaży, żeby klienci mieli zaspokojone potrzeby kontaktu z handlowcem, jak też mieli dostęp do zakupów przez całą dobę, jak jest w przypadku e-handlu. Ponadto centra handlowe muszą popracować nad różnorodnością oferty, aby nie były wszystkie do siebie podobne.

Z pełnym raportem można zapoznać się na stronie internetowej PRCH.

Poprzedni artykułPacyficzna rozgrywka o Wyspy Salomona
Następny artykułUOKiK przygląda się bankom. Powodem kredyty hipoteczne