fbpx
środa, 22 stycznia, 2025
Strona głównaKrajPrzyszłością zakupów będzie handel wielokanałowy. Co zatem czeka centra handlowe?

Przyszłością zakupów będzie handel wielokanałowy. Co zatem czeka centra handlowe?

Polska Rada Centrów Handlowych wspólnie z firmą badawczą GfK przygotowała raport, który ocenia obecny stan handlu w Polsce i próbuje odpowiedzieć na pytanie, co czeka go w przyszłości.

W raporcie zatytułowanym „Przyszłość centrów handlowych” wskazano, że centra handlowe już od trzech dekad kreują w Polsce nowoczesny handel, tworząc też przestrzeń dla rozrywki i gastronomii. Poza tym centra handlowe dały możliwość rozwoju wielu sieciom detalicznym oraz ich markom, czego brakowało im na istniejących kiedyś ulicach handlowych. Centra stały się też dla niektórych konsumentów miejscem spędzania wolnego czasu, a także są pozytywnie oceniane przez klientów ze względu na atrakcyjność cen, szerokość asortymentu, wygodę oraz doradztwo sprzedaży.

Analitycy PRCH oraz GfK zauważyli jednak, że dzisiaj handel w Polsce jest rozdrobniony, bo z ok. 350 tys. sklepów stacjonarnych tylko ok. 10 proc. znajduje się w centrach handlowych, a w naszym kraju operuje też ok. 49 tys. sklepów internetowych, których liczba w ciągu dwóch lat wzrosła aż o 50 proc.

– Przyszłością zakupów jest niewątpliwie handel wielokanałowy, gdzie każdy kanał ma swoją wartość, jest od siebie współzależny. Centra handlowe, które są bardzo dobrze zlokalizowane, mają szansę zyskać dzięki swojej dostępności, a co za tym idzie np. łatwości odbioru czy wymiany zakupionych przez internet produktów – powiedział cytowany w raporcie Grzegorz Grajkowski, dyrektor operacyjny Unibail-Rodamco-Westfield. – W obliczu zmian społecznych centra handlowe w jeszcze większym stopniu będą rozszerzać swoją ofertę, by dawać klientom jeszcze większy dostęp do rozrywki, gastronomii i kultury. Wiele obiektów może wpadać w pułapkę zbyt podobnej oferty. Bardzo istotne jest konsekwentne budowanie dopasowanego do potrzeb klientów tenant mix-u – dodał.

W raporcie podsumowano, że centra handlowe powinny dopasować się do zmian kulturowych i pokoleniowych, a także digitalizacji życia codziennego oraz postępu technologicznego. Oznacza to, że branża handlowa powinna wykorzystywać wszystkie kanały sprzedaży, żeby klienci mieli zaspokojone potrzeby kontaktu z handlowcem, jak też mieli dostęp do zakupów przez całą dobę, jak jest w przypadku e-handlu. Ponadto centra handlowe muszą popracować nad różnorodnością oferty, aby nie były wszystkie do siebie podobne.

Z pełnym raportem można zapoznać się na stronie internetowej PRCH.

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Żądamy przywrócenia ryczałtowej składki zdrowotnej! – kampania byłego rzecznika MŚP

Wzywam wszystkich do jak najszybszego podpisania petycji, w której zwracamy się do premiera i polityków rządzącej koalicji o przywrócenie składki zdrowotnej sprzed Polskiego Ładu – mówi Adam Abramowicz. Były rzecznik małych i średnich przedsiębiorców wystartował z ogólnopolską kampanią przywrócenia ryczałtowej składki zdrowotnej.
2 MIN CZYTANIA

Dlaczego „władza” nie lubi przedsiębiorców? [WYWIAD]

Politycy kontra przedsiębiorcy. Dlaczego „władza” nie lubi tych, bez których nie byłoby mowy o gospodarczym rozwoju naszego kraju? Czy w tym starciu przedsiębiorcy stoją na straconej pozycji i jakie mogą być dalsze konsekwencje dociskania śruby najbardziej aktywnym i kreatywnym ludziom w społeczeństwie? O podejściu do ludzi biznesu przez „władzę” rozmawiamy z Krzysztofem Oppenheimem, ekspertem finansowym i znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima”.
11 MIN CZYTANIA

Spada liczba wniosków o areszt tymczasowy

Nadużywanie tymczasowego aresztowania to w Polsce stary problem, a ostatnie lata były pod tym względem szczególnie złe. Jednak – jak podaje serwis prawo.pl – od początku tego roku trend wyraźnie się zmienia. Liczba wniosków o zastosowanie tego najbardziej uciążliwego środka zapobiegawczego spadła o ok. 30 proc.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA