fbpx
piątek, 1 marca, 2024
Strona głównaBiznesCo czwarta firma w Polsce nie planuje budżetu

Co czwarta firma w Polsce nie planuje budżetu

Co czwarta firma w Polsce w ogóle nie ma zaplanowanego budżetu, a plany budżetowe na cały przyszły rok ma zaledwie 24 proc. przedsiębiorstw w naszym kraju.

Polskie firmy często nie planują budżetu, a najczęściej dotyczy to mniejszych przedsiębiorstw – wynika z badania IMAS International na zlecenie Kaczmarski Group, przeprowadzonego na grupie firm z sektora MŚP. Według autorów raportu wielu przedsiębiorców nad Wisłą zamiast planować woli improwizować.

Najwięcej firm, bo 28 proc., ma zaplanowany budżet na pół roku, podczas gdy cały rok rozplanowany ma tylko 24 proc. badanych. Żadnego planu budżetowego nie ma co czwarta firma.

Prognozowanie przychodów i kosztów determinuje bezpieczeństwo finansowe firmy. Bez takiego zestawienia trudno w ogóle podejmować kluczowe decyzje biznesowe. Jeszcze trudniej wyznaczać sobie cele i kierunki rozwoju

– powiedział prezes zarządu KRD BIG Adam Łącki.

Budżety długoterminowe tworzą najczęściej większe firmy budowlane i produkcyjne zorganizowane w spółki. W raporcie podkreślono, że im mniejsza firma z sektora MŚP, tym mniejsza potrzeba planowania, a wśród mikrofirm zatrudniających do dziewięciu pracowników długoterminowego planu budżetowego nie ma aż 45 proc. badanych podmiotów. Dla porównania – w firmach średnich tak spontanicznie działa 5 proc. ankietowanych. Szczególnie spontaniczne są natomiast firmy usługowe (24 proc.), które nie są uzależnione od komponentów czy surowców niezbędnych do produkcji, jak to jest w przypadku firm przemysłowych, wśród których spontaniczność dotyczy tylko 6 proc. przedsiębiorstw.

Jeśli chodzi o same zakupy firmowe, to 30 proc. mikroprzedsiębiorców nie ma żadnego długoterminowego planu w tym zakresie, a zakupy firmowe na cały rok ma zaplanowane co trzecia firma średnia i 31 proc. firm handlowych. Ekspert firmy faktoringowej NFG Emanuel Nowak wskazał, że w przypadku drobniejszych zakupów przedsiębiorcy często czekają na okazję, a wielu ma nadzieję, że w 2024 roku nastąpi spadek cen.

Źródło: PAP
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Rekordowe polskie drobiarstwo

Polska jest największym producentem mięsa drobiowego w Europie i siódmym graczem na światowym rynku, co powinno napawać nas dumą. Już dziś jesteśmy europejskim czempionem, a cyfry jednoznacznie świadczą o dobrych perspektywach na przyszłość. O ile branża nie padnie ofiarą politycznych gier.
3 MIN CZYTANIA

Czy polskie firmy respektują sankcje na Rosję?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw stara się respektować sankcje nałożone na Rosję po jej ataku na Ukrainę w lutym 2022 roku.
2 MIN CZYTANIA

Ukraiński cement wjeżdża do Polski po bardzo „korzystnych” cenach

Nie tylko zboże oraz inne towary i produkty rolne po niskich cenach, o charakterze dumpingowym, są eksportowane z Ukrainy do Polski. Zalewa nas również ukraiński cement.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Czterodniowy tydzień pracy niemożliwy do wprowadzenia?

Polskie firmy nie są przekonane, co do 4-dniowego tygodnia pracy i nie do końca sądzą, że taki model jest możliwy do wprowadzenia.
2 MIN CZYTANIA

Rośnie optymizm finansowy Polaków

Choć w ostatnich miesiącach ceny w Polsce poszły w górę, to jednak coraz większy odsetek Polaków z optymizmem patrzy w przyszłość, jeśli chodzi o finanse osobiste.
2 MIN CZYTANIA

Wysoki wzrost niewypłacalności firm w Polsce

W minionym roku aż o 70 proc. wzrosła niewypłacalność przedsiębiorstw w Polsce, ale w najbliższych miesiącach spodziewana jest normalizacja sytuacji.
2 MIN CZYTANIA