Polskie firmy często nie planują budżetu, a najczęściej dotyczy to mniejszych przedsiębiorstw – wynika z badania IMAS International na zlecenie Kaczmarski Group, przeprowadzonego na grupie firm z sektora MŚP. Według autorów raportu wielu przedsiębiorców nad Wisłą zamiast planować woli improwizować.
Najwięcej firm, bo 28 proc., ma zaplanowany budżet na pół roku, podczas gdy cały rok rozplanowany ma tylko 24 proc. badanych. Żadnego planu budżetowego nie ma co czwarta firma.
Prognozowanie przychodów i kosztów determinuje bezpieczeństwo finansowe firmy. Bez takiego zestawienia trudno w ogóle podejmować kluczowe decyzje biznesowe. Jeszcze trudniej wyznaczać sobie cele i kierunki rozwoju
– powiedział prezes zarządu KRD BIG Adam Łącki.
Budżety długoterminowe tworzą najczęściej większe firmy budowlane i produkcyjne zorganizowane w spółki. W raporcie podkreślono, że im mniejsza firma z sektora MŚP, tym mniejsza potrzeba planowania, a wśród mikrofirm zatrudniających do dziewięciu pracowników długoterminowego planu budżetowego nie ma aż 45 proc. badanych podmiotów. Dla porównania – w firmach średnich tak spontanicznie działa 5 proc. ankietowanych. Szczególnie spontaniczne są natomiast firmy usługowe (24 proc.), które nie są uzależnione od komponentów czy surowców niezbędnych do produkcji, jak to jest w przypadku firm przemysłowych, wśród których spontaniczność dotyczy tylko 6 proc. przedsiębiorstw.
Jeśli chodzi o same zakupy firmowe, to 30 proc. mikroprzedsiębiorców nie ma żadnego długoterminowego planu w tym zakresie, a zakupy firmowe na cały rok ma zaplanowane co trzecia firma średnia i 31 proc. firm handlowych. Ekspert firmy faktoringowej NFG Emanuel Nowak wskazał, że w przypadku drobniejszych zakupów przedsiębiorcy często czekają na okazję, a wielu ma nadzieję, że w 2024 roku nastąpi spadek cen.