fbpx
poniedziałek, 4 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesCo jest warunkiem sukcesu start-upu? Naukowcy to wiedzą

Co jest warunkiem sukcesu start-upu? Naukowcy to wiedzą

Naukowcy przebadali reprezentatywną grupę firm startujących na rynku. Pod uwagę wzięto typy osobowości i cechy charakteru ich założycieli. Wnioski mogą być zaskakujące.

Naukowcy, przede wszystkim socjologowie i psychologowie społeczni z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii, Uniwersytetu Oksfordzkiego oraz dwóch australijskich uniwersytetów, przepytali 21 tysięcy założycieli start-upów. Udowadniają oni, że kluczowym elementem warunkującym powodzenie na rynku nowego przedsięwzięcia biznesowego jest połączenie konkretnych cech osobowości oraz charakteru założycieli firm, którzy powinni działać w zespole.

Sześć cech założycieli

Wyłoniono sześć cech założycieli start-upów, które decydują o sukcesie i dalszym „być albo nie być” młodej firmy na rynku. Należą do nich: upór w dążeniu do podejmowania różnych działań firmy, otwartość na nowości rynkowe, bezkompromisowa odwaga, otwartość na przygodę biznesową oraz wyższy niż u przeciętnego człowieka poziom energii założyciela.

Posiadanie tych cech pozwala podobno przewidzieć sukces na rynku znacznie lepiej niż inne czynniki, takie jak branża, do której należy firma czy wiek założyciela.

– Przy tym firmy posiadające trzech lub więcej założycieli mają ponaddwukrotnie większe szanse na sukces, niż start-upy zakładane samodzielnie – stwierdza w komentarzu do wniosków z badania Fabian Stephany, współautor z Oksfordu.

Sukces jest tylko w zespole

– Tylko zespołowa praca założycieli firmy, posiadających mieszaninę cech wymienionych w badaniu, jest warunkiem osiągnięcia sukcesu rynkowego start-upu – uważają badacze. Przede wszystkim młoda firma potrzebuje założyciela, który jest „niesamowicie fajny”, drugiego, będącego „uczonym programistą” oraz trzeciego, który jest realistą i „pilnuje interesu” (finansów firmy). Taki model działania zespołu młodej firmy uważany jest za optymalny.

Gdy firma rośnie

Najnowsze badanie EFL pod nazwą „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą”, pozwoliło na identyfikację pięciu segmentów firm na różnych etapach rozwoju, takich jak „niemowlak”, „nastolatek”, „student”, „dorosły”, „dojrzały”. Najmniej, bo tylko 11 proc., jest w Polsce firm „niemowlaków”, czyli zatrudniających mniej niż pięciu pracowników i działających krócej niż rok. Na etapie „nastolatka” i „dorosłego” znajduje się już po 18 proc. ankietowanych przedsiębiorstw, a 15 proc. z nich „studiuje”. „Niemowlaki” w zdecydowanej większości mają wyspecjalizowaną ofertę (94 proc. z nich). Skupiają się przede wszystkim na wzroście liczby klientów i sprzedaży. W mniejszym stopniu liczą się rentowność firmy czy wielkość udziałów w rynku.

Najmłodsze firmy są również najmocniej ze wszystkich organizacji przekonane o unikatowości swoich produktów lub usług. Nowo powstałe przedsiębiorstwa zdecydowanie częściej niż ich starsi koledzy wskazują także na wysokie koszty działalności. Dla nich większym wyzwaniem niż dla pozostałych jest zbudowanie pozycji rynkowej. By się to jednak udało, konieczne jest właśnie połączenie unikatowych cech osobowości i charakteru założycieli start-upów. Koniecznie muszą też pracować w zespole ludzi o uzupełniających się charakterach.

(według Scientific Reports oraz EFL)
Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

InPost został sponsorem potężnego klubu piłkarskiego!

Firma InPost nawiązała partnerstwo z angielskim klubem Newcastle United, jedną z najpotężniejszych drużyn Premier League – najlepszej ligi piłkarskiej świata.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Nowe środki na wsparcie małych i średnich firm

Na razie pieniądze z Unii przeznaczone będą na cyfryzację, tak zwaną zieloną transformację oraz zrównoważony rozwój. Ogromna popularność jednego z programów wsparcia firm MŚP pokazuje, że na granty czekają także rolnicy indywidualni.
3 MIN CZYTANIA

Należy odblokować tereny pod zabudowę

Nie dalej jak do końca grudnia 2025 roku każda gmina powinna mieć uchwalony plan ogólny, który określi, co i gdzie można budować. Czy reforma planowania przestrzennego wyznaczy wreszcie jasne reguły dla inwestorów chcących budować, zabezpieczając zarazem interesy mieszkańców?
3 MIN CZYTANIA

Drobni przedsiębiorcy mają coraz więcej długów i próbują je restrukturyzować

Nawet nie upadłości firm, bo na ich miejsce wciąż powstają nowe, ale rosnąca niewypłacalność przedsiębiorców (a nawet całych sektorów) i prowadzone restrukturyzacje powinny stać się sygnałem alarmowym dla gospodarczych decydentów.
2 MIN CZYTANIA