fbpx
piątek, 8 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesCo może zrobić przedsiębiorca, by odzyskać swoje pieniądze

Co może zrobić przedsiębiorca, by odzyskać swoje pieniądze

Co robić, gdy pojawią się problemy z terminowymi płatnościami kontrahentów? Czy sprzedaż długu jest opłacalna? W niektórych sytuacjach najlepszym wyjściem z sytuacji jest faktorowanie należności.

Z cyklicznego badania Keralla Research, realizowanego co kwartał dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że klientów opóźniających rozliczenia o ponad 60 dni w ostatnich sześciu miesiącach posiadało 30 proc. ankietowanych firm sektora MŚP. Kwartał wcześniej było to 33 proc., a przed rokiem 35 proc.

Można spodziewać się, że efektem rosnących zatorów płatniczych będzie bankructwo wielu firm. Według KUKE liczba upadłości w tym roku będzie o 10-15 proc. większa niż rok wcześniej. Z kolei z analiz Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, że w czerwcu br. odnotowano trzecią najwyższą miesięczną liczbę nowych postępowań restrukturyzacyjnych.

Windykować, iść do sądu albo sprzedać dług

Przedsiębiorca może próbować sam windykować długi lub zlecić to zadanie wyspecjalizowanej firmie. Windykując samodzielnie lub z udziałem firmy windykacyjnej, ma szansę odzyskać 100 proc. kwoty głównej wraz z odsetkami za opóźnienie od transakcji handlowych (wynoszącymi 11,75 proc. w skali roku). Z kolei wnosząc sprawę do sądu musi liczyć się z koniecznością poniesienia kosztów sądowych. Firma windykacyjna, która podejmie się dla przedsiębiorcy windykacji, może zaliczkowo wnieść wymagane opłaty związane z wniesieniem pozwu do sądu. Podobnie sytuacja wygląda w postępowaniu egzekucyjnym: jeżeli firma windykacyjna posiada własnych prawników, nie musi pobierać żadnych dodatkowych opłat od wierzyciela.

Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że sądowa windykacja będzie trudna i żmudna. Najpierw trzeba słać wezwania do zapłaty, potem dopiero odbywają się rozprawy sądowe, w długich odstępach od siebie, a dopiero na końcu wkracza komornik – wszystko to może trwać kilka lat, a jeśli dłużnik skutecznie się broni, to nawet dłużej. W tym czasie dłużnik może ogłosić upadłość albo wręcz zlikwidować działalność, a majątek wyprowadzić na podmioty z firmą zupełnie niepowiązane.

Sprzedaż jest droga, więc…?

Część firm, nie znając dokładnie sytuacji finansowej dłużnika, decyduje się na sprzedaż wierzytelności. Sprzedaż długu niesie jednak ze sobą konieczność rezygnacji ze znacznej części należności oraz z odsetek za zwłokę, a także nieprzyjemne skutki podatkowe. Przy sprzedaży długu trzeba się liczyć z kosztem wynoszącym od 10 do 50 proc. wartości faktury – o tyle realnie mniej zbytej należności dostanie przedsiębiorca.

– Koszt, jaki ponosi przedsiębiorca przy sprzedaży wierzytelności, jest znacznie wyższy od kosztów typowego postępowania windykacyjnego. Honorarium profesjonalnej firmy odzyskującej należności wynosi zazwyczaj od 5 do 18 proc. wartości wierzytelności – tłumaczy Dominika Mop-Chomań z Bibby Financial Services.

Przedstawiciele firm faktoringowych przekonują, że jeśli przedsiębiorca zamierza długoterminowo współpracować z kontrahentem, o którego wypłacalność czy rzetelność ma obawy, powinien raczej zdecydować się na faktoring. W porównaniu ze sprzedażą wierzytelności jest on znacznie tańszy i można odzyskać więcej pieniędzy.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Co polski biznes myśli o jednolitym rynku UE?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców ceni sobie uczestnictwo w jednolitym rynku Unii Europejskiej, który – w ich opinii – daje im przewagę nad konkurentami spoza Europy.
2 MIN CZYTANIA

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Niewola pod maską demokracji i rozwoju [RECENZJA]

Czy w Polsce można kupić sobie ustawę gospodarczą? Przynieść ją w teczce? Oczywiście. O ile zrobi się to dyskretnie. W książce „Hitman – nowe wyznania ekonomisty od brudnej roboty” John Perkins, były lobbysta pokazuje, jak się to, na ogromną skalę, robi na świecie.
7 MIN CZYTANIA

Wojna o klimat dopiero się zaczyna

Do opinii publicznej z trudem przebijają się głosy ze świata nauki, że kryzys klimatyczny to humbug. Prawda jest taka, że zmiany na Ziemi mają charakter cykliczny, a człowiek jest odpowiedzialny za nie w nikłym stopniu. Upolityczniany katastrofizm klimatyczny i ekohisteria, choć sprzyjają budowaniu nowych gałęzi biznesu, mogą stać się autostradą do całkowitej ruiny gospodarek.
8 MIN CZYTANIA

Nowe środki na wsparcie małych i średnich firm

Na razie pieniądze z Unii przeznaczone będą na cyfryzację, tak zwaną zieloną transformację oraz zrównoważony rozwój. Ogromna popularność jednego z programów wsparcia firm MŚP pokazuje, że na granty czekają także rolnicy indywidualni.
3 MIN CZYTANIA