fbpx
sobota, 9 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesCo najbardziej przeraża polskie firmy?

Co najbardziej przeraża polskie firmy?

Polscy przedsiębiorcy najbardziej obawiają się zmian podatkowych – wynika z badania zrealizowanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Aż 45 proc. przepytanych firm twierdzi, że zmiany podatkowe, również te wynikające z Polskiego Ładu, mogą najbardziej utrudnić im prowadzenie biznesu w 2022 r. Z kolei 31 proc. ankietowanych wskazało na inflację, podwyżki stóp procentowych oraz wzrost cen.

– Przedsiębiorcy obawiają się, że partnerzy z powodu inflacji popadną w problemy finansowe i nie będą w stanie zapłacić za otrzymany towar czy usługi. Oczywiście konsekwencje funkcjonowania w warunkach podwyższonej inflacji nie są dla wszystkich jednoznaczne negatywne, co było widać po rosnącej w zeszłym roku rentowności średnich i dużych przedsiębiorstw (zatrudniających co najmniej 50 pracowników). Dane GUS pokazały, że część firm dzięki inflacji zaczęła zarabiać więcej, wyprzedzająco podnosząc ceny i tym samym zwiększając swoje marże. Ale nie jest to scenariusz dla wszystkich. Nie każdy podmiot może sobie pozwolić na podwyżki i przenoszenie wzrostu kosztów na swoich odbiorców – powiedział w komunikacie Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Mniej więcej co piąty przedsiębiorca obawia się podwyżek składek ZUS. Wśród innych problemów ankietowani wymienili: niepewność otoczenia prawnego (16 proc.), wzrost kosztów zatrudnienia i płacy minimalnej (14 proc.) oraz problemy ze znalezieniem pracowników.

BIG InfoMonitor sprawdził też, co przedsiębiorcy robią, aby złagodzić skutki inflacji dla ich działalności. Jak się okazuje aż 52 proc. przepytanych nic nie robi, a 18 proc. skupia się na robieniu zapasów. Z kolei 17 proc. wstrzymuje inwestycje, natomiast 5 proc. firm modyfikuje umowy wprowadzając do nich gwarancje cen; tyle samo przedsiębiorstw podnosi ceny. Tylko 3 proc. przedsiębiorców decyduje się na zamrożenie wynagrodzeń.

Źródło: BIG InfoMonitor

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Co polski biznes myśli o jednolitym rynku UE?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców ceni sobie uczestnictwo w jednolitym rynku Unii Europejskiej, który – w ich opinii – daje im przewagę nad konkurentami spoza Europy.
2 MIN CZYTANIA

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski system finansowy jest stabilny

Narodowy Bank Polski przeanalizował krajowy system finansowy i ocenił, że jest on stabilny, a bilans ryzyka ulega polepszeniu.
2 MIN CZYTANIA

Ulgi w PIT cieszą się w Polsce popularnością

W ubiegłym roku z różnych ulg w PIT skorzystało w Polsce ponad półtora miliona osób. Najczęściej byli to młodzi ludzie.
2 MIN CZYTANIA

Izera w toku, czyli co z polskim autem elektrycznym

Projekt Izera – czyli budowa polskiej marki aut elektrycznych – jest już zrealizowany w niemal 40 procentach. Spółka zamierza uruchomić produkcję w 2026 roku.
2 MIN CZYTANIA