Badanie Polskiego Instytutu Ekonomicznego wykazało, że aż 22 proc. polskich przedsiębiorców twierdzi, że w 2023 r. ich sytuacja finansowa będzie zła lub bardzo zła. Z kolei 35 proc. ankietowanych prognozuje, że ich sytuacja finansowa będzie co najwyżej przeciętna. Z optymizmem w przyszłość patrzy tylko 26 proc. badanych przedsiębiorców, którzy przewidują, że ich sytuacja finansowa będzie dobra, a nawet bardzo dobra.
Jeśli chodzi o plany to w 2023 r. aż 65 proc. firm chce popracować nad zacieśnieniem relacji z klientami. Z kolei 41 proc. przedsiębiorstw chce wprowadzić do oferty nowe produkty lub usługi, natomiast 38 proc. ma zamiar zainwestować w kapitał ludzki. Miałoby się to odbywać na przykład poprzez szkolenia. Co trzecia polska firma w 2023 r. chce zwiększyć wydatki na marketing.
PIE sprawdził też, jak polscy przedsiębiorcy chcą odpowiedzieć na wyzwania związane z kryzysem energetycznym. Aż 66 proc. ankietowanych będzie podnosić ceny produktów lub usług, a 58 proc. popracuje nad zmniejszeniem ogólnych kosztów funkcjonowania firmy. Niema połowa firm poszuka tańszych surowców, materiałów i usług u dostawców, a 37 proc. zdecyduje się na wstrzymanie planowanych inwestycji.
Miesięczny Indeks Koniunktury z grudnia 2022 r. wykazał, że w najbliższym kwartale ponad trzy czwarte firm będzie chciało utrzymać poziom zatrudnienia, a 16 proc. go zmniejszy. Z kolei 68 proc. przedsiębiorców planuje utrzymać obecny poziom wynagrodzeń pracowników, a 29 proc. podnieść płace.
Źródło: Tygodnik Gospodarczy PIE