Polacy należą do narodów, które w całej Unii Europejskiej są najbardziej entuzjastycznie nastawione do mechanizmów konkurencji rynkowej.

Pexels.com

Badanie Eurobarometru z lipca 2022 r. wykazało, że aż 95 proc. Polaków uważa, że konkurencja między firmami oznacza lepszy wybór dla konsumenta. Większy odsetek takich odpowiedzi udzielili tylko Portugalczycy, wśród których z takim stwierdzeniem zgodziło się 97 proc. ankietowanych. Średnia unijna wynosi natomiast 83 proc.

Warto odnotować, że 91 proc. Polaków uważa, że konkurencja pobudza innowacje i wzrost gospodarczy (średnia unijna to 81 proc.), a 90 proc. z nas twierdzi, że konkurencja rynkowa wpływa na obniżkę cen (średnia unijna – 74 proc.).

„Polacy również optymistycznie podchodzą do wpływu konkurencji na cyfrową transformację gospodarki i społeczeństwa. 82 proc. badanych dostrzega pozytywną zależność, w całej UE jest to 73 proc.” – wskazali analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Równie entuzjastycznie do konkurencji podchodzą polscy przedsiębiorcy, gdyż aż 95 proc. badanych małych i średnich firm w naszym kraju sądzi, że konkurencja to pozytywne zjawisko, sprzyjające innowacjom oraz wyborowi towarów i usług. Poza tym 86 proc. małych i średnich przedsiębiorstw z Polski twierdzi, że konkurencja pozwala oferować lepsze ceny towarów i usług.

Polacy największe braki w konkurencji zauważają na rynkach energii (35 proc.) oraz  farmaceutycznym (21 proc.). To też ma się przekładać na istniejącą na nich drożyznę.

„Entuzjazm Polaków dotyczący mechanizmów konkurencji może wynikać z doświadczenia transformacji gospodarczej w ostatnich 30 latach. Deregulacja wielu sektorów okazała się sukcesem, czego przykładem jest rynek telekomunikacyjny czy bankowy. Z kolei deklaracje dotyczące problemów na rynku energii wynikają z uwarunkowań strukturalnych. Wojna w Ukrainie i szantaż energetyczny stosowany przez Rosję uwypuklają je, jednak ten sektor był najczęściej wskazywany również w poprzednich edycjach badania, trzy i osiem lat temu. Natomiast konkurencja na rynkach cyfrowych w najbliższym czasie może się poprawić dzięki nowym regulacjom unijnym, szczególnie nowemu Aktowi o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act), który w tym miesiącu wszedł w życie” – podsumował PIE.

Poprzedni artykułPodwyżki cen nie są receptą na problemy firm
Następny artykułFrancja krytykuje zakup okrętów atomowych przez Australię od USA i ostrzega przed „konfrontacją z Chinami”