fbpx
niedziela, 16 czerwca, 2024
Strona głównaTransportCo Polsce da elektryfikacja transportu drogowego?

Co Polsce da elektryfikacja transportu drogowego?

Dzięki elektryfikacji ciężkiego transportu drogowego w Polsce w ciągu dekady może powstać nawet 20 tysięcy miejsc pracy.

Nowe unijne normy CO2 dla pojazdów ciężarowych wymuszają jego elektryfikację, ale Polsce proces ten może przynieść wymierne korzyści ekonomiczne. Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych przedstawia szczegóły.

Aktualnie Polska jest liderem transportu ciężarowego w Unii Europejskiej, gdyż tylko w 2021 roku polskie firmy wyjeździły 380 mld tonokilometrów (tkm). To o jedną czwartą więcej niż drugie w zestawieniu Niemcy. PIE wskazał, że polska flota samochodów ciężarowych liczyła 1,15 mln pojazdów, a w 2020 roku w sektorze pracowało aż 486 tys. ludzi, czyli 15 proc. wszystkich zatrudnionych w unijnym transporcie ciężarowym. Jeśli Polska chce pozostać konkurencyjna, to musi skutecznie i szybko przeprowadzić elektryfikację ciężkiego transportu drogowego.

Brak ładowarek głównym problemem

Dzisiaj jednym z największych problemów w elektryfikacji transportu w naszym kraju jest niedostatecznie rozwinięta infrastruktura ładowania. W marcu 2023 roku w Polsce było niespełna 2,7 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania, ale ani jedna nie była dostosowana dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 16 ton. Jeśli chodzi o liczbę elektrycznych pojazdów ciężarowych, to w 2022 roku w Polsce było ich zarejestrowanych zaledwie 11.

PIE oraz PSPA opracowały dwa scenariusze elektryfikacji polskiego transportu ciężarowego. Pierwszy zakłada stopniową elektryfikację, a drugi przyspieszoną. W obu przypadkach branża ostatecznie powinna na tym skorzystać. Wśród pomysłów prowadzących do elektryfikacji wymienia się zniesienie opłat drogowych dla elektrycznych tirów, wdrożenie możliwości wjazdu do stref ograniczonego ruchu dla elektrycznych ciężarówek, czy też zapewnienie ulg podatkowych dla podmiotów inwestujących w ekologiczne środki transport.

Zakładając, że Polska pójdzie wolniejszą ścieżką, to do 2035 roku zatrudnienie w naszym sektorze transportowym wzrośnie o 10,9 tys., a aktywność przewozowa o 4,78 mld tkm. Wartość dodana takiej transformacji wyniesie 542 mln złotych. W przypadku ścieżki przyspieszonej liczby będą jeszcze bardziej imponujące, bo zatrudnienie wzrośnie o 20,9 tys. ludzi, a aktywność przewozowa o 9,9 mld tkm. Z kolei wartość dodana tej transformacji wyniesie aż 1,1 mld złotych. Warto zaznaczyć, że Polska zyska tu głównie kosztem Niemiec.

Źródło: PIE

 

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA