W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 roku liczba promocji w polskich sklepach była o 12,3 proc. niższa niż rok wcześniej – wynika z badania UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX. Analiza dotyczyła ponad miliona promocji z niemal 7 tys. gazetek handlowych z 8 największych sklepów w Polsce.
Zdaniem dra Krzysztofa Łuczaka z Grupy BLIX polskie sklepy oferują mniej promocji ze względu na wzrost prowadzenia działalności (wyższe koszty druku i dystrybucji gazetek), ale też zmianę w strategiach marketingowych.
Coraz mocniej stawiają na cyfrowe kanały reklamowe, które są bardziej efektywne kosztowo i mają większe zasięgi w stosunku do papierowych folderów. Do tego najbardziej przyłożyła się inflacja, która wymusiła na sieciach dodatkowe oszczędności, a one finalnie zostały przerzucone na konsumentów w postaci mniejszej ilości promocji
– powiedział ekspert.
W opinii Julii Pryzmont, współautorki analizy z Hiper-Com Poland, mniejsza liczba promocji mocno wpłynie na Polaków, którzy na skutek tego mają mniej możliwości wyboru i oszczędzania. Według przytaczanych przez nią szacunków przez ostatnie pół roku klienci sieci handlowych mogli stracić na zakupach średnio kilkaset złotych, które w czasach wysokiej inflacji są bardzo odczuwalne.
Największy spadek liczby promocji odnotowano w sklepach RTV-AGD (22 proc.), a także hipermarketach (15 proc.) oraz w marketach budowlanych (niemal 14 proc.). Spadek liczby promocji przekraczający 10 proc. dotyczy też aptek, drogerii i małych sklepów.
Żródło: Radio Zet