Aż 80 proc. firm w Polsce wskazuje cyberzagrożenia jako barierę prowadzenia działalności gospodarczej. Według badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego dla niemal jednej czwartej firm w naszym kraju ataki cybernetyczne są dużą lub bardzo dużą barierą w rozwoju biznesu.
Dla 20 proc. polskich przedsiębiorstw cyberzagrożenia są średnim zagrożeniem dla prowadzeniu biznesu, a dla aż 55 proc. firm jest to mała lub bardzo mała bariera.
„Najczęściej problem cyberzagrożenia jako ważnej bariery prowadzenia działalności gospodarczej wskazują duże firmy – 28,21 proc. Tę barierę wskazuje również 25,82 proc. mikro- oraz 22,92 proc. małych firm. W najmniejszym stopniu na cyberzagrożenia wskazują średnie firmy – 20,75 proc.” – napisano w „Tygodniku Gospodarczym” PIE.
Jeśli chodzi o branżę, to cyberzagrożenia są poważną barierą najczęściej w firmach zajmujących się informacją i komunikacją oraz działalnością finansową i ubezpieczeniową. Co gorsza, przedsiębiorcy oceniają swoją odporność na ataki hakerów jako niską. To tym bardziej niepokojące, bo w 2021 r. aż dwie trzecie polskich firm spotkało się z cyberincydentem. Z kolei w styczniu 2022 r. polskie firmy w ciągu tygodnia były atakowane średnio prawie 700 razy, a pół roku później takich ataków było już 938 tygodniowo.
Choć polskie firmy muszą zabezpieczyć się przed cyberzagrożeniami, aby nie narażać się na utratę danych osobowych lub własnych zasobów intelektualnych, to średniej wielkości przedsiębiorstwo w naszym kraju wydaje na bezpieczeństwo w sieci ok. 24 tys. zł. Można przypuszczać, że im mniejsza firma, tym te wydatki są niższe.
PIE