Badanie KPMG przeprowadzone we współpracy z Microsoftem wykazało, że 78 proc. firm w naszym kraju planuje utrzymać na niezmienionym poziomie wydatki związane z digitalizacją. Co więcej, prawie co trzecie polskie przedsiębiorstwo nie przeznacza żadnych środków finansowych na transformację cyfrową.
Polska wypada słabiej od krajów UE
Raport KPMG pokazuje, że tylko 14 proc. firm w Polsce chce zwiększyć finansowanie transformacji cyfrowej – to o 7 pkt proc. mniej niż w 2022 r. Poza tym aż 92 proc. firm nie zmieni liczby pracowników, którzy mają być zaangażowani w działania związane z procesem digitalizacji, prawie 80 proc. przedsiębiorstw nie ma formalnego dokumentu dotyczącego strategii transformacji cyfrowej, a 71 proc. w ogóle nie oddelegowuje pracowników do zadań z nią związanych. Z 63 do 68 proc. wzrósł natomiast odsetek firm deklarujących korzystanie z technologii chmurowych.
Cyfryzacja jest kluczowym elementem zapewnienia odporności polskich przedsiębiorstw, a w efekcie całej gospodarki. To właśnie digitalizacja procesów i tworzenie nowych modeli działania opartych na chmurze sprawiły, że firmy utrzymały swoje pozycje konkurencyjne i tworzyły nowe strumienie przychodów
– powiedział Piotr Grzywacz z Microsoft w Polsce.
Takie wyniki sprawiają, że w 2022 roku Polska uzyskała 40,5 punktów w rankingu DESI (Digital Economy and Society Index), który stanowi niespełna 77 proc. średniej unijnej. W zestawieniu zajęliśmy 24. miejsce, a za nami były tylko Grecja, Bułgaria i Rumunia.
Jeśli chodzi o branże, które w Polsce pozytywnie wyróżniają się w transformacji cyfrowej wymienić można: finanse, sektor TMT oraz life sciences. Najsłabiej wypadają: branża motoryzacyjna, transport oraz branża dóbr konsumpcyjnych. Co ciekawe, większą wagę do strategii cyfryzacji i lepiej je realizują firmy mniejsze.