fbpx
piątek, 29 marca, 2024
Strona głównaInnowacjeCyfryzacja polskich firm. Jak wypadamy na tle Europy?

Cyfryzacja polskich firm. Jak wypadamy na tle Europy?

Zdecydowana większość polskich firm nie ma zamiaru zmieniać wysokości wydatków ponoszonych na transformację cyfrową – wynika z badania KPMG.

Badanie KPMG przeprowadzone we współpracy z Microsoftem wykazało, że 78 proc. firm w naszym kraju planuje utrzymać na niezmienionym poziomie wydatki związane z digitalizacją. Co więcej, prawie co trzecie polskie przedsiębiorstwo nie przeznacza żadnych środków finansowych na transformację cyfrową.

Polska wypada słabiej od krajów UE

Raport KPMG pokazuje, że tylko 14 proc. firm w Polsce chce zwiększyć finansowanie transformacji cyfrowej – to o 7 pkt proc. mniej niż w 2022 r. Poza tym aż 92 proc. firm nie zmieni liczby pracowników, którzy mają być zaangażowani w działania związane z procesem digitalizacji, prawie 80 proc. przedsiębiorstw nie ma formalnego dokumentu dotyczącego strategii transformacji cyfrowej, a 71 proc. w ogóle nie oddelegowuje pracowników do zadań z nią związanych. Z 63 do 68 proc. wzrósł natomiast odsetek firm deklarujących korzystanie z technologii chmurowych.

Cyfryzacja jest kluczowym elementem zapewnienia odporności polskich przedsiębiorstw, a w efekcie całej gospodarki. To właśnie digitalizacja procesów i tworzenie nowych modeli działania opartych na chmurze sprawiły, że firmy utrzymały swoje pozycje konkurencyjne i tworzyły nowe strumienie przychodów

– powiedział Piotr Grzywacz z Microsoft w Polsce.

Takie wyniki sprawiają, że w 2022 roku Polska uzyskała 40,5 punktów w rankingu DESI (Digital Economy and Society Index), który stanowi niespełna 77 proc. średniej unijnej. W zestawieniu zajęliśmy 24. miejsce, a za nami były tylko Grecja, Bułgaria i Rumunia.

Jeśli chodzi o branże, które w Polsce pozytywnie wyróżniają się w transformacji cyfrowej   wymienić można: finanse, sektor TMT oraz life sciences. Najsłabiej wypadają: branża motoryzacyjna, transport oraz branża dóbr konsumpcyjnych. Co ciekawe, większą wagę do strategii cyfryzacji i lepiej je realizują firmy mniejsze.

Źródło: PAP
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Generatywna sztuczna inteligencja w polskich firmach

Już ponad 80 proc. ankietowanych dyrektorów finansowych w Polsce dostrzega znaczenie AI w kontekście strategii biznesowej,
2 MIN CZYTANIA

Polskie firmy nie są gotowe na unijne wymogi?

Większość polskich przedsiębiorstw wciąż może nie być gotowa na spełnienie wymogów unijnej dyrektywy NIS2, która dotyczy cyberbezpieczeństwa.
2 MIN CZYTANIA

Unia wprowadza przepisy regulujące AI

W tym tygodniu Parlament Europejski zatwierdził akt regulujący przepisy o sztucznej inteligencji. Jest to pierwsza na świecie taka regulacja dotycząca AI, która wkrótce stanie się prawem w Europie.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA

UOKiK surowo ukarał Amazona

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 31 mln złotych grzywny na Amazon za wprowadzanie konsumentów w błąd.
2 MIN CZYTANIA

Polska chce zwiększyć eksport do Chin

W Warszawie miało miejsce polsko-chińskie spotkanie, którego głównym tematem była współpraca w sektorze rolno-spożywczym.
2 MIN CZYTANIA