Większość polskich firm w najbliższych miesiącach planuje podnosić ceny.

Pexels.com

Niemal 60 proc. polskich przedsiębiorstw w najbliższych miesiącach planuje podnieść ceny. Największy odsetek dotyczy mikroprzedsiębiorstw.

„Wśród branż to głównie handel i usługi. Co ciekawe, w gronie firm, które nie zamierzają podnosić cen, liderem jest przemysł. Już co 4. firma z tego segmentu deklaruje, że nie planuje podwyżek” – napisano w raporcie NFG „Zakupy firmowe”. „Zapytani jeszcze w ubiegłym roku właściciele firm o to, jakich zmian związanych ze sprzedażą spodziewają się w ciągu najbliższych 6 miesięcy odpowiadają, że głównie mniejszych zamówień. Wskazuje tak co 2. właściciel mikro lub małej firmy biorący udział w badaniu NFG 'Zakupy firmowe’. Pod względem branż takie prognozy snują głównie przedsiębiorstwa handlowe (60 proc.), przemysłowe (45,5 proc.), a także usługowe (45 proc.)” – czytamy w raporcie.

Sporo firm spodziewa się częstszych negocjacji cenowych ze strony klientów (45 proc.) i opóźnień w płatnościach (35 proc.). Najmniejsze polskie przedsiębiorstwa najbardziej obawiają się składania mniejszych zamówień przez klientów oraz odwlekania przez nich zakupów. Mniejsze obawy budzi brak płatności za produkty lub usługi.

– Brak płatności czy opóźnienia w regulowaniu zobowiązań finansowych to istotne czynniki, które przyczyniają się do wzrostu liczby upadłości i likwidacji biznesów. Według danych KRD już dziś 263 tysiące firm w Polsce zalega kontrahentom na ponad 8,6 mld zł. Dłużnicy często tłumaczą, że inni też im nie płacą. To typowy mechanizm zatorów płatniczych – powiedział w komunikacie prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki.

ISBnews

Poprzedni artykułPodwyżki płac będą, ale niewystarczające
Następny artykułTo młodzi przedsiębiorcy tworzą przyszłą gospodarkę Polski