fbpx
wtorek, 19 marca, 2024
Strona głównaPodatkiCzy benzyna może być po 4 zł?

Czy benzyna może być po 4 zł?

Litr benzyny bezołowiowej PB95 i oleju napędowego kosztuje już ok. 6 zł. W związku z tym Konfederacja zaproponowała obniżenie VAT na paliwo do 15 proc., akcyzę do 10 proc., opłatę paliwową do 1,7 proc. oraz zlikwidowanie opłaty emisyjnej. Paliwo miałoby kosztować 4 zł/l. Czy to możliwe?

Państwo suwerenne może regulować wysokość swoich podatków, jak mu pasuje. Problem w tym, że jesteśmy członkiem Unii Europejskiej. Polska z tego powodu nie jest państwem suwerennym i musi dostosować wysokość niektórych podatków do regulacji unijnych.

VAT można obniżyć do 15 proc., bo takie jest unijne minimum. Największym natomiast problemem jest akcyza. Zgodnie z dyrektywą Rady nr 2003/96/EC minimalny poziom opodatkowania akcyzą benzyny bezołowiowej w Unii Europejskiej wynosi 359 euro za 1000 litrów. Przy aktualnym kursie euro to 1,64 zł za litr. A ile wynosi aktualnie akcyza w tym paliwie? 1,514 zł.

Wracając do pytania tytułowego: propozycja Konfederacji jest nierealna i niezgodna z prawem unijnym. W tej sytuacji Polska nie tylko nie może obniżyć akcyzy, ale będzie ją musiała podnieść! Benzyna nie może być po 4 zł. No chyba że Polska opuści Unię.

A będzie jeszcze gorzej. Mianowicie, nowa unijna dyrektywa energetyczna przyniesie od 2023 r. drastyczne podwyżki akcyzy, a tym samym cen paliw.

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Handel za późno dowiedział się o zmianach w VAT na żywność

Branża handlowa w Polsce alarmuje, że za późno dowiedziała się o decyzji rządu Koalicji Obywatelskiej o nieprzedłużaniu zerowego VAT na żywność.
2 MIN CZYTANIA

Czy wróci zryczałtowana składka zdrowotna dla przedsiębiorców?

Wiceminister finansów Jarosłąw Neneman odrzucił możliwość prostego powrotu do zryczałtowanej składki zdrowotnej dla przedsiębiorców.
2 MIN CZYTANIA

Branża beauty chce szerszej obniżki VAT

Zgodnie z planem rządu od 1 kwietnia 2024 roku usługi kosmetyczne w Polsce mają zostać objęte 8-proc. stawką VAT, ale według branży propozycja władz ma zbyt wąski zakres.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polska dostała unijną karę za zakupy poza Unią?

Komisja Europejska ogłosiła przyznanie wsparcia finansowego w wysokości 500 mln euro na rzecz firm obronnych, co ma na celu podniesienie ich zdolności do produkcji amunicji artyleryjskiej. Polska dostała grosze.
2 MIN CZYTANIA

Auta też będą miały… paszporty!

W ramach unijnego rozporządzenia Euro 7 każdy pojazd ma docelowo posiadać tzw. ekologiczny paszport, który będzie zawierał informacje o jego efektywności energetycznej (limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO₂, zużycie paliwa i energii elektrycznej oraz zasięg elektryczny).
2 MIN CZYTANIA

Unia zakaże naprawiać stare auta?

Komisja Europejska przygotowała rozporządzenie, które ma zakazać napraw tzw. pojazdów resztkowych. Mają one być od razu złomowane. To kolejny „genialny” plan UE.
2 MIN CZYTANIA