Funkcjonujący od 12 lat w polskim prawie zakaz reklamy aptek blokuje rozwój usług aptecznych, które w większości państw Unii Europejskiej są standardem. Zdaniem Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET dostęp do bardziej kompleksowej opieki farmaceutycznej powinni mieć również polscy pacjenci. Dlatego apeluje o przywrócenie możliwości informowania pacjenta o świadczonych w aptece usługach.
Zniesienie zakazu reklamy
Jak informuje Konfederacja Lewiatan, podczas posiedzenia Komisji Petycji PE przedstawiciele PharmaNET wskazali, że „ostatnie dwa lata były rewolucyjne dla sektora aptecznego w Polsce. Przyjęto Ustawę o zawodzie farmaceuty, która umożliwiła farmaceutom świadczenie usług opieki farmaceutycznej, takich jak przeglądy lekowe, kontynuacja recepty czy proste badania diagnostyczne”. Problem w tym, że „aby jednak potencjał branży mógł zostać w pełni wykorzystany, istotne jest zapewnienie odpowiedniego otoczenia regulacyjnego poprzez m.in. zniesienie zakazu reklamy, który uniemożliwia obecnie informowanie pacjentów na temat usług aptecznych”.
W czasie posiedzenia komisji Adam Jarubas, europoseł z PSL, zwrócił uwagę, że apteki mogą świadczyć wiele usług okołomedycznych, co dowiodły realizując chociażby szczepienia w zakresie COVID-19. Stwierdził też, że apteki w innych państwach UE je realizują, odciążając tamtejsze systemy ochrony zdrowia w sytuacji, gdy lekarz nie jest niezbędny.
KE już prowadzi rozmowy
W związku z tym Komisja Europejska prowadzi rozmowy z polskimi władzami na temat zmian, które będą satysfakcjonujące w zakresie zgodności z przepisami unijnymi. Ostatecznie – jak podaje Konfederacja Lewiatan – „Komisja Petycji zdecydowała o pozostawieniu petycji otwartą, poprosiła o sprawozdanie Komisji Europejskiej z wyników prowadzonego postępowania oraz skierowała ją do Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego w celu dalszej analizy”.