Według PSPA, aby branża e-mobility mogła tak urosnąć potrzebne jest m.in. wsparcie wewnętrznego rynku zeroemisyjnego transportu, optymalizacja prawa, zwiększenie nakładów na badania i rozwój oraz zapewnienie inwestorom dostępu do wykwalifikowanych kadr. Analitycy stowarzyszenia wskazują, że obecnie sektor motoryzacyjny stoi u progu największej rewolucji w historii, związanej z przejściem z silników spalinowych na elektryczne. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) w 2030 r. więcej niż co trzeci samochód sprzedawany na świecie będzie wyposażony w napęd elektryczny.
Taka zmiana jest też olbrzymią szansą dla Polski, w której przemysł motoryzacyjny odpowiada aż za 8 proc. PKB oraz 13,5 proc. wartości eksportu. W tym sektorze w Polsce pracuje ok. 400 tys. osób, co plasuje nas na trzeciej pozycji w Unii Europejskiej.
– Już dziś firmy posiadające fabryki w Polsce są liderami europejskiego łańcucha dostaw rynku e-mobility w dwóch obszarach – bateryjnym oraz autobusów elektrycznych. Utrzymanie tej wiodącej pozycji w kolejnych latach oraz rozwój krajowych kompetencji w sektorach takich jak np. produkcja samochodów elektrycznych, przeznaczonych do nich podzespołów i stacji ładowania, czy też recykling akumulatorów litowo-jonowych nie nastąpi bez stworzenia warunków sprzyjających lokowaniu w Polsce nowych inwestycji – powiedział Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA. – Należy również podnosić krajowe kompetencje w dziedzinie badań i rozwoju, zapewnić dostęp do wykwalifikowanej kadry pracowników i ograniczyć czynniki hamujące transformację przemysłu motoryzacyjnego. Niezbędna jest także kompleksowa optymalizacja prawa oraz rozszerzenie subsydiów stymulujących rozwój wewnętrznego rynku zeroemisyjnego transportu, stanowiących dla wielu firm główny kierunek zbytu produktów z obszaru e-mobility – dodał.
Z kolei Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, powiedział, że w zależności stopnia zaangażowania administracji publicznej oraz pozostałych interesariuszy we wdrażanie instrumentów sprzyjających transformacji polskiego przemysłu motoryzacyjnego, udział elektromobilności w PKB Polski w 2030 r. może wynosić od 2 do prawie 4 proc., a w 2050 r. od 3 do prawie 6 proc.
PSPA