Wiedza Polaków na temat gwarancji i rękojmi jest raczej przeciętna.

pilotaż przemysł 4.0 - grafika wpisu

41 proc. Polaków ocenia swoją wiedzę na temat gwarancji, rękojmi czy możliwości zwrotu towarów jako przeciętną – wynika z badania firmy Digital Care. Co trzeci Polak uważa, że jego wiedza w tym zakresie jest raczej dobra, 8 proc. twierdzi, że bardzo dobra, a 15 proc. – że słaba.

Aż 16 proc. Polaków wcale nie korzysta z możliwości gwarancyjnych, jakie dają im prawa konsumenta. Co więcej, 84 proc. ankietowanych nigdy nie korzystało z pomocy rzecznika praw klienta pracującego w konkretnej firmie, zaś 81 proc. nigdy nie korzystało ze wsparcia instytucji powołanej do ochrony praw konsumentów, takiej jak np. Rzecznik Praw Konsumenta, Rzecznik Finansowy czy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Polacy najczęściej korzystają z prawa do zwrotu zakupów internetowych w ciągu 14 dni od zakupu (55 proc.). Z kolei 51 proc. decyduje się na reklamację wadliwego towaru na podstawie gwarancji, 35 proc. korzysta z prawa do zwrotu w sklepie stacjonarnym, w którym dopuszcza go polityka sprzedaży, 21 proc. z prawa do odstąpienia od umowy i również 21 proc. z prawa do reklamacji wadliwego towaru na podstawie rękojmi. Niewiele ponad połowa konsumentów korzysta z takich możliwości do 5 razy w roku, 12 proc. robi to od 5 do 10 razy w roku, 3 proc. od 10 do 30 razy, a 1 proc. ponad 30 razy rocznie.

W Polsce najczęściej reklamuje się urządzenia elektroniczne (43 proc.), obuwie (38 proc.) i ubrania (37 proc.). Jeśli chodzi o elektronikę, to reklamowany jest głównie sprzęt AGD (37 proc.), smartfony (30 proc.), urządzenia peryferyjne (25 proc.) oraz telewizory i sprzęt audio (20 proc.). Aż w 72 proc. przypadków głównym powodem reklamacji jest wada fizyczna towaru.

PAP

Poprzedni artykułSukces polskiej stoczni w USA
Następny artykułNadchodzą kolejne podwyżki cen