fbpx
sobota, 20 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesCzy Polacy mają wiedzę na temat gwarancji?

Czy Polacy mają wiedzę na temat gwarancji?

Wiedza Polaków na temat gwarancji i rękojmi jest raczej przeciętna.

41 proc. Polaków ocenia swoją wiedzę na temat gwarancji, rękojmi czy możliwości zwrotu towarów jako przeciętną – wynika z badania firmy Digital Care. Co trzeci Polak uważa, że jego wiedza w tym zakresie jest raczej dobra, 8 proc. twierdzi, że bardzo dobra, a 15 proc. – że słaba.

Aż 16 proc. Polaków wcale nie korzysta z możliwości gwarancyjnych, jakie dają im prawa konsumenta. Co więcej, 84 proc. ankietowanych nigdy nie korzystało z pomocy rzecznika praw klienta pracującego w konkretnej firmie, zaś 81 proc. nigdy nie korzystało ze wsparcia instytucji powołanej do ochrony praw konsumentów, takiej jak np. Rzecznik Praw Konsumenta, Rzecznik Finansowy czy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Polacy najczęściej korzystają z prawa do zwrotu zakupów internetowych w ciągu 14 dni od zakupu (55 proc.). Z kolei 51 proc. decyduje się na reklamację wadliwego towaru na podstawie gwarancji, 35 proc. korzysta z prawa do zwrotu w sklepie stacjonarnym, w którym dopuszcza go polityka sprzedaży, 21 proc. z prawa do odstąpienia od umowy i również 21 proc. z prawa do reklamacji wadliwego towaru na podstawie rękojmi. Niewiele ponad połowa konsumentów korzysta z takich możliwości do 5 razy w roku, 12 proc. robi to od 5 do 10 razy w roku, 3 proc. od 10 do 30 razy, a 1 proc. ponad 30 razy rocznie.

W Polsce najczęściej reklamuje się urządzenia elektroniczne (43 proc.), obuwie (38 proc.) i ubrania (37 proc.). Jeśli chodzi o elektronikę, to reklamowany jest głównie sprzęt AGD (37 proc.), smartfony (30 proc.), urządzenia peryferyjne (25 proc.) oraz telewizory i sprzęt audio (20 proc.). Aż w 72 proc. przypadków głównym powodem reklamacji jest wada fizyczna towaru.

PAP

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Pierwszy polski fundusz REIT zadebiutuje na Głównym Rynku GPW

Mount Globalny Rynku Nieruchomości FIZ – to nazwa polskiego funduszu aktywnie inwestującego w nieruchomości typu REIT, który w poniedziałek 22 kwietnia stanie się 412. podmiotem notowanym na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

Branża IT redukuje zatrudnienie i zwiększa długi

O 1/3 wzrosło w ciągu dwóch lat zadłużenie branży IT – wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów. Sektor „skazany na rozwój” powoli zaczyna być ofiarą własnego sukcesu. Jego długi wynoszą obecnie 264 mln zł, ale jeszcze więcej, bo prawie 400 mln zł, firmy informatyczne muszą odzyskać od swoich klientów.
4 MIN CZYTANIA

Nadchodzą jeszcze trudniejsze czasy dla małych sklepów. Ich liczba systematycznie maleje

Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA