Najnowsze badanie EY „Wpływ AI na rynek pracy” wykazało, że większość polskich firm nie planuje w najbliższym czasie żadnych zmian w zatrudnieniu ze względu na ewentualny rozwój automatyzacji. Jeśli już jakieś zmiany miałyby następować, to najbardziej narażone na redukcję etatów będzie obsługa klienta oraz produkcja przemysłowa.
Sztuczna inteligencja raczej na etapie analiz
Aktualnie aż 59 proc. firm w ciągu najbliższych dwóch lat nie planuje redukcji zatrudnienia. Co więcej, 13 proc. firm wręcz planuje zatrudniać nowych ludzi. Taki sam odsetek ankietowanych przedsiębiorstw póki co jest na etapie analizy możliwych korzyści wykorzystania sztucznej inteligencji w swojej organizacji. Niewielką redukcję zatrudnienia w planach ma raptem 3 proc. firm.
Nie ulega wątpliwości, że proces szerszych zmian wynikających z rozwoju narzędzi sztucznej inteligencji już się rozpoczął. Są one powszechnie wykorzystywane m.in. w branży e-commerce. Wiele organizacji prowadzi procesy transformacyjne, dostosowujące je do wymogów współczesnego, coraz bardziej cyfrowego świata.
– powiedział w komunikacie prasowym Artur Miernik, Partner EY Polska i Lider Praktyki Workforce Advisory w ramach People Advisory Services.
Jednak w przypadku sztucznej inteligencji firmy w Polsce nie znajdują się jeszcze na etapie, w którym dla organizacji to zjawisko jest równoznaczne ze zmianami w strukturze zatrudnienia. Część z nich rozpoczęła analizy, jednak dla większości zakres możliwych zastosowań dla sztucznej inteligencji pozostaje wciąż zbyt ograniczony dla wprowadzania szerszych zmian, uwarunkowanych wyłącznie tym rozwiązaniem
– dodał ekspert.
Jeśli chodzi o ewentualne zmiany w organizacji pracy wywołane wdrażaniem sztucznej inteligencji plany takie ma 39 proc. firm, a 43 proc. nie zamierza nic zmieniać. Wśród firm rozważających zmiany dominuje wprowadzenie większej elastyczności w formie zatrudnienia, np. przez współpracę projektową (21 proc.). Kolejne są skrócenie dziennego czasu pracy (9 proc.) oraz oddelegowanie powtarzalnych zadań sztucznej inteligencji (6 proc.). Z kolei 3 proc. organizacji rozpatruje możliwość wprowadzenia 4-dniowego tygodnia pracy.
Branże, które są najczęściej typowane do redukcji etatów z uwagi na wdrożenie sztucznej inteligencji, to obsługa klienta (37 proc.), produkcja przemysłowa (32 proc.) oraz marketing i komunikacja (22 proc.).
Wprowadzanie sztucznej inteligencji nie takie proste
Badanie EY wykazało, że firmy, które już zdecydują się wprowadzać sztuczną inteligencje do organizacji, napotykają też problemy. Mowa tu głównie o barierach organizacyjnych (26 proc.) i technicznych (25 proc.). Kolejne są aspekty związane z ograniczeniami w zakresie kompetencji (16 proc.) lub poczuciem bezpieczeństwa (15 proc.), a co dziesiąta firma wskazała na bariery prawne. Żadnych trudności nie napotkało tylko 7 proc. organizacji.
Źródło: EY