fbpx
czwartek, 28 marca, 2024
Strona głównaBiznesCzy polscy przedsiębiorcy ufają kontrahentom?

Czy polscy przedsiębiorcy ufają kontrahentom?

Zdecydowana większość polskich firm sprawdza wiarygodność finansową kontrahentów przed realizacją umowy bądź zlecenia – wynika z badania dla firmy Kaczmarski Inkasso.

Aż 71 proc. przepytanych przez Kaczmarski Inkasso przedsiębiorców weryfikuje wiarygodność finansową swoich kontrahentów przed realizacją umowy, a 20 proc. w ogóle tego nie robi. Z kolei firmy, które jednak decydują się na weryfikację najczęściej robią to tylko w przypadku nowych klientów (43 proc.). Wszystkich partnerów biznesowych sprawdza 40 proc. firm. Z kolei co trzecie przedsiębiorstwo kontroluje swoich kontrahentów tylko, jeśli wartość zlecenia jest wyjątkowo wysoka. Badanie firmy Kaczmarski Inkasso wykazało, że na weryfikacje innych podmiotów decydują się głównie duże przedsiębiorstwa produkcyjne z województwa mazowieckiego.

– Ograniczanie weryfikacji kontrahenta tylko do dużych transakcji może się skończyć potężnymi kłopotami. Kilkanaście takich niezapłaconych faktur na niskie kwoty daje łącznie znaczną sumę, a jej brak na koncie staje się dla firmy mocno odczuwalny – prezes Kaczmarski Inkasso Jakub Kostecki. – Przedsiębiorcy, dmuchając na zimne, są w stanie ochronić swoją firmę przed kontraktem czy umową, za którą zleceniobiorca nie zapłaci – dodał.

Dane Krajowego Rejestru Długów, który jest partnerem Kaczmarski Inkasso, wykazały, że w 2021 r. przedsiębiorcy pobrali z KRD aż 37,5 mln raportów o kondycji finansowej innych firm. Większość raportów pobierają wielkie korporacje, które sprawdzają indywidualnych klientów. Małe i średnie przedsiębiorstwa pobrały zaledwie ok. 10 proc. raportów.

Co warte odnotowania – aż 64 proc. przedsiębiorców nie rozpoczęłoby współpracy z inną firmą wiedząc, że jest ona dłużnikiem. Na robienie interesów z dłużnikiem zdecydowałby się natomiast całkiem wysoki odsetek, bo 36 proc. badanych firm. Ci przedsiębiorcy chcieliby jednak uzyskać jakąś formę zabezpieczenia od takiego klienta, jak np. wykonania pełnej płatności za towar lub usługę przed realizacją zamówienia.

PAP

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Polska chce zwiększyć eksport do Chin

W Warszawie miało miejsce polsko-chińskie spotkanie, którego głównym tematem była współpraca w sektorze rolno-spożywczym.
2 MIN CZYTANIA

Salony kosmetyczne toną w długach

W ostatnim roku gwałtownie wzrosło zadłużenie salonów kosmetycznych i fryzjerskich funkcjonujących w Polsce. Nadzieją jest obniżka stawki VAT dla branży beauty.
2 MIN CZYTANIA

Nierówna konkurencja z Ukrainy przytłacza polskich transportowców

Znów przybywa firm transportowych zmagających się z zatorami płatniczymi – wynika z badania „Skaner MŚP” za I kwartał tego roku, zrealizowanego dla BIG InfoMonitor. Zaległości w transporcie wzrosły w minionym roku o niemal jedną piątą. Co jest tego powodem?
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polska chce zwiększyć eksport do Chin

W Warszawie miało miejsce polsko-chińskie spotkanie, którego głównym tematem była współpraca w sektorze rolno-spożywczym.
2 MIN CZYTANIA

Firmy najchętniej korzystają z leasingu

W tym roku prawie co czwarta firma z sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce do współfinansowania działalności wybierze leasing.
2 MIN CZYTANIA

Generatywna sztuczna inteligencja w polskich firmach

Już ponad 80 proc. ankietowanych dyrektorów finansowych w Polsce dostrzega znaczenie AI w kontekście strategii biznesowej,
2 MIN CZYTANIA