Aż 96 proc. ankietowanych pracodawców oceniło kompetencje swoich podwładnych jako zadawalające, a tylko 2 proc. firm przewiduje długoterminowo większe zapotrzebowanie firmy na obcokrajowców, tłumacząc to ich wysokimi kwalifikacjami i dużym zaangażowaniem.
— Kwestia niezbędnych na rynku kompetencji jest dla nas szczególnie istotna. Jednym z kluczowych obszarów działania PARP jest wsparcie usług rozwojowych dla przedsiębiorców i ich pracowników. Przyglądamy się także potrzebom poszczególnych branż i wspólnie z Radami Sektorowymi ds. Kompetencji dostarczamy narzędzia do ich rozwoju — powiedział prezes PARP Dariusz Budrowski.
Badanie PARP wykazało, że aż 70 proc. pracodawców z sektora nowoczesnych usług biznesowych w ciągu ostatniego roku wspierało rozwój kompetencji swoich pracowników. Najbardziej popularną formą szkoleniową były instruktaże (35 proc.), kursy e-learningowe (33 proc.) oraz kursy i szkolenia wewnętrzne (29 proc.). Jeśli chodzi o pracowników, to w ciągu ostatnich 12 miesięcy 48 proc. uczestniczyło w jakiejś formie rozwoju zawodowego, a 71 proc. ankietowanych podnosiło kompetencje przez samokształcenie. Jednocześnie ponad 40 proc. firm chce w ciągu najbliższych 2 lat zainwestować lub zwiekszyć inwestycje w rozwój umiejętności pracowników. Takie plany mają głównie duże firmy (58 proc.).
W raporcie wskazano również możliwe scenariusze rozwoju sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Przewidywania ekspertów mówią, że „najkorzystniejszy dla przedsiębiorstw i pracowników byłby ten zakładający wysoki poziom automatyzacji i rozwiązań opartych o mechanizmy sztucznej inteligencji oraz niski poziom tworzenia i dostarczania usług o dużej wartości dodanej dla klienta”. Dlatego też firmy powinny już teraz wdrażać innowacyjne rozwiązania i szukać sposobów na usprawnianie branży i rozwój pracowników.
Źródło: PAP