fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportCzy rząd chce utrącić branżę autogazu?

Czy rząd chce utrącić branżę autogazu?

Projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia zagraża polskiej branży autogazu i trzem milionom użytkowników samochodów na LPG.

Reprezentujący Koalicję na rzecz Autogazu Marek Kuklis przekonywał, że projekt ustawy jest największym zagrożeniem dla użytkowników samochodów na LPG, gdyż „wydane świadectwa homologacji na zabudowę mogą z dnia na dzień przestać obowiązywać”.

– Czyli trzeba by było wprowadzać nową ustawę, czyli nowe rozporządzenia, które by mogły te samochody dopuszczać do ruchu. Będą to następne koszty i duże niezadowolenie użytkowników autogazu. Ograniczy to również montaż instalacji gazowych w Polsce; czyli będzie tylko ubywało samochodów zasilanych autogazem i nie będzie przyrostu tych instalacji gazowych – przestrzegał Kuklis.

Jeden z liderów Koalicji na rzecz Autogazu zaznaczył jednocześnie, że paliwo gazowe jest bardziej ekologiczne od benzyny i oleju napędowego, a więc zmniejsza ilości emitowanego CO2 i innych substancji szkodliwych, które powstają w procesie spalania.

Rządowy projekt wrócił z Senatu. Senackie poprawki – w ocenie posła Roberta Winnickiego – „nieco łagodzą los branży”.

Poseł Winnicki zwrócił też uwagę na zapisy, które – jego zdaniem – dają „dyktatorską” władzę Transportowemu Dozorowi Technicznemu (TDT).

– W pierwotnym przedłożeniu tej ustawy był zapis, który głosił, że ta ustawa ma służyć poprawie również dobrobytu rodzin pracowników TDT, którzy są utrzymywani właśnie z tego, że non stop mają kontrolować. (…) Nakładane są na warsztaty absurdalne wymagania, tak jakby te warsztaty były punktami diagnostycznymi dla samochodów – wyjaśnił.

Poseł Winnicki przekonywał w konkluzji, że projekt ustawy jest absurdalny i zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego w Polsce, a jednym z jego celów może być „utrącenie branży autogazu w Polsce”.

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

Chińczycy wybudują tunel pod… Zatoką Fińską?

Chińskie firmy są faworytami w wyścigu o realizację projektu budowy tunelu pod Zatoką Fińską, który ma połączyć stolice Finlandii i Estonii.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA

Etapy rozwoju Unii

Niektórzy zarzucają mi, że bez powodu nienawidzę Unii Europejskiej. Albo uważają, że nawet jeśli mam jakiś powód, to nie mam racji, bo przecież Unia jest taka wspaniała i chce wyłącznie naszego dobrobytu. To kompletna nieprawda.
5 MIN CZYTANIA

Sri Lanka nie tylko tuk tukiem

Podczas targów książki w Łodzi, na których odbyła się prapremiera mojej najnowszej książki „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”, jedna z czytelniczek napomknęła, że planuje wyjazd na Sri Lankę. Odpowiedziałem, że właśnie cały styczeń przebywałem w tym kraju i co nieco wiem o wyspie. Kobieta spytała mnie, czy da się tam przeżyć za 20 dolarów. Spytałem, czy ma na myśli jeden dzień, ale po jej minie wywnioskowałem, że chyba myślała o znacznie dłuższym okresie czasu. Stwierdziłem, że jeden dzień jedna osoba może jakoś przeżyć za tę kwotę, ale na pewno nie cała rodzina przez miesiąc.
7 MIN CZYTANIA