fbpx
niedziela, 4 czerwca, 2023
Strona głównaBiznesCzy sklepy mogą mieć ciągłe promocje?

Czy sklepy mogą mieć ciągłe promocje?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuca popularnym sklepom internetowym wprowadzanie konsumentów w błąd.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił dwóm sklepom internetowym – born2be.pl i renee.pl zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd. Chodzi o sposób, w jaki oba sklepy reklamowały i organizowały swoje akcje promocyjne.

Spółka Azagroup (do której należą born2be.pl i renee.pl) usłyszała zarzuty za sugerowanie ograniczonego czasu trwania promocji, podczas gdy towary na jej stronach były oferowane w cenach promocyjnych przez cały czas. Sklepy born2be.pl i renee.pl sugerowały czasowość promocji przez rozpowszechnianie komunikatów ze specjalnymi okolicznościowymi kodami obniżkowymi z okazji typu „szalona środa”, „tydzień urodzinowy” czy „noc zakupów”. To sugerowało konsumentom, że promocyjne ceny będą trwały tylko określonego dnia lub w podanym okresie, podczas gdy promocje te nie kończyły się nigdy, a jedynie zmieniały nazwę lub okazję. Czasowość promocji była potęgowana przez zamieszczony niekiedy na górze stron zegar, który odliczał czas do końca danej okazji. UOKiK tłumaczy, że jest to przykład tzw. dark patterns, czyli praktyk wykorzystujących wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje.

– Sugerowanie przez sklepy internetowe ograniczonego czasu trwania atrakcyjnych promocji cenowych, podczas gdy obowiązują one nieustannie, to niezgodna z prawem praktyka rynkowa. Permanentne promocje to w rzeczywistości marketingowy sposób prezentacji cen regularnych, które nie oferują rzeczywistych korzyści cenowych, wywierają sztuczną presję i wprowadzają kupującego w błąd. Proces decyzyjny konsumenta nie powinien podlegać żadnym naciskom czy działaniom o charakterze socjotechnicznym – powiedział w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Spółce Azagroup grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Przedsiębiorcy tracą na zakazie cesji wierzytelności

Zakaz cesji wierzytelności utrudnia działalność gospodarczą oraz dostęp mniejszych firm do finansowania.
3 MIN CZYTANIA

Jak przedsiębiorcy radzą sobie z inflacją?

Zamykanie firmy czy redukcja personelu to ostateczność, przed którą wzdraga się większość przedsiębiorców, więc robią wszystko, by przetrwać na pełnym wyzwań rynku. Dokucza zwłaszcza inflacja, wobec której podejmują przeciwdziałania.
4 MIN CZYTANIA

Czy Bruksela przywróci w Polsce możliwość reklamowania aptek?

Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego omówiła petycję Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET w sprawie zakazu reklamy aptek w Polsce. Zdaniem wnioskodawców zakaz nie przystaje do współczesnych realiów.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski rynek usług pocztowych rośnie

Wartość polskiego rynku usług pocztowych rośnie już kolejny rok z rzędu. Wszystko dzięki prężnie działającemu sektorowi e-commerce.
2 MIN CZYTANIA

Producenci frytek wykorzystują rolników?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie możliwego wykorzystywania przewagi kontraktowej na rynku frytek i chipsów.
< 1 MIN CZYTANIA

Coraz więcej inwestycji greenfield w Polsce

W 2022 roku Polska znalazła się w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o liczbę projektów inwestycyjnych typu greenfield.
2 MIN CZYTANIA