fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesCzy sklepy mogą mieć ciągłe promocje?

Czy sklepy mogą mieć ciągłe promocje?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuca popularnym sklepom internetowym wprowadzanie konsumentów w błąd.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił dwóm sklepom internetowym – born2be.pl i renee.pl zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd. Chodzi o sposób, w jaki oba sklepy reklamowały i organizowały swoje akcje promocyjne.

Spółka Azagroup (do której należą born2be.pl i renee.pl) usłyszała zarzuty za sugerowanie ograniczonego czasu trwania promocji, podczas gdy towary na jej stronach były oferowane w cenach promocyjnych przez cały czas. Sklepy born2be.pl i renee.pl sugerowały czasowość promocji przez rozpowszechnianie komunikatów ze specjalnymi okolicznościowymi kodami obniżkowymi z okazji typu „szalona środa”, „tydzień urodzinowy” czy „noc zakupów”. To sugerowało konsumentom, że promocyjne ceny będą trwały tylko określonego dnia lub w podanym okresie, podczas gdy promocje te nie kończyły się nigdy, a jedynie zmieniały nazwę lub okazję. Czasowość promocji była potęgowana przez zamieszczony niekiedy na górze stron zegar, który odliczał czas do końca danej okazji. UOKiK tłumaczy, że jest to przykład tzw. dark patterns, czyli praktyk wykorzystujących wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje.

– Sugerowanie przez sklepy internetowe ograniczonego czasu trwania atrakcyjnych promocji cenowych, podczas gdy obowiązują one nieustannie, to niezgodna z prawem praktyka rynkowa. Permanentne promocje to w rzeczywistości marketingowy sposób prezentacji cen regularnych, które nie oferują rzeczywistych korzyści cenowych, wywierają sztuczną presję i wprowadzają kupującego w błąd. Proces decyzyjny konsumenta nie powinien podlegać żadnym naciskom czy działaniom o charakterze socjotechnicznym – powiedział w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Spółce Azagroup grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA