Najnowsze badanie firmy Deloitte z grudnia 2022 r. wykazało, że ogólnym stanem gospodarki niepokoi się 27 proc. ankietowanych Polaków. Dla porównania w listopadzie takie zmartwienie miało 32 proc. Polaków, a w październiku – 33 proc.
Raport „Global State of the Consumer Tracker” powiedział również, że zmalał odsetek Polaków, którzy twierdzą, że w ostatnim roku ich sytuacja finansowa uległa pogorszeniu. Obecnie jest to 60 proc., czyli o 2 pkt proc. mniej niż w listopadzie. Na przyjemności nie może sobie pozwolić 46 proc. Polaków (50 proc. w listopadzie), a więcej na ten cel chce wydawać aż 81 proc. ankietowanych. Polacy chcą zwiększać wydatki głównie na produkty spożywcze i napoje (32 proc.).
Według badania Deloitte 56 proc. Polaków twierdzi, że nie poradzi sobie z koniecznością ponoszenia znacznych i niespodziewanych wydatków w najbliższym kwartale. To o 4 pkt proc. mniej niż w listopadzie. Co trzeci Polak nie spodziewa się utrzymania lub wzrostu poziomu dochodów w ciągu roku, a 39 proc. martwi się zbyt niskimi oszczędnościami. Jeśli chodzi o inflację, to Polacy należą do narodów, które martwią się o nią najmniej. Takie niepokoje wyraża 60 proc. z nas. Zdecydowana większość ankietowanych uważa natomiast, że musimy przygotować się na powszechne podwyżki cen.
To już 38. edycja badania „Global State of the Consumer Tracker” i 31., w której objęto konsumentów z Polski. Łącznie analizą objęto 24 kraje świata.
PAP